Vragen over dorpsraden

Door Paul Medema op 23 februari 2024

Vragen aan het college.

Ik heb namens de fractie van de PvdA de volgende vragen aan het college gesteld.

Geachte leden van het college,

In het coalitieakkoord ‘Samen bouwen aan vertrouwen’ is een stevige ambitie opgenomen over dorpsraden. Hierin is het volgende opgenomen:

We zien veel potentie in dorpsraden. Door deze financieel te ondersteunen, geven we dorpen de kans om zich van onderop te organiseren. Daarom stellen we voor deze dorpsraden een klein budget beschikbaar om hun onkosten te vergoeden. Dorpsraden worden een belangrijk klankbord voor de gemeente, maar niet het enige klankbord.

We hebben hierover een aantal vragen.

1. Hoeveel dorpsraden zijn op dit moment actief in de gemeente Hollands Kroon?
  2. Om welke kernen gaat dit precies?
  3. Ziet het college een verschil in een dorpsraad en ander dorpsorgaan zoals Belangen Orgaan Barsingerhorn (BOB)?
  4. Wat is de stand van zaken wat betreft het kleine financiële budget waar de dorpsraden aanspraak op kunnen maken?
  5. Hoe worden de dorpsraden op dit moment betrokken als belangrijk klankbord groep van de gemeente?
  6. Organiseert het college ook bijeenkomsten tussen de verschillende dorpsraden om van elkaar te kunnen leren en kennis te delen?
  7. Zo nee, is het college bereid dit bijvoorbeeld jaarlijks te organiseren?

Met vriendelijke groet,
Paul Medema

Het mag niet uitmaken in welk bed je bent geboren voor welke kansen je krijgt. Met die boodschap ben ik opgegroeid en past zo bij de Partij van de Arbeid. Een partij die de verheffing hoog in het vaandel heeft staan. Dat begint met bestaanszekerheid en gelijke kansen voor iedereen. Door goed onderwijs is het

Meer over Paul Medema