Verslag van bezoek van Gijs van Dijk aan Hollands Kroon.

Door Sylvia Buczynski op 9 maart 2021

Bezoek in Hollands Kroon

Vrijdag 5 maart brachten het Noord-Hollandse PvdA-Tweede Kamerlid Gijs van Dijk en Provinciale Statenlid Gert-Jan Leerink een werkbezoek aan de gemeente Hollands Kroon.

Nederland is toe aan een andere, eerlijkere koers. De Partij van de Arbeid ziet te veel verloedering van het landschap door bijvoorbeeld de toename van datacenters en distributiecentra in het Noord-Hollandse landschap. Maar ook verdwijnen er steeds meer banen en voorzieningen uit kleine gemeenten. De PvdA vindt dat dat anders moet en pleit voor meer investeringen in de regio, zodat daar meer betaalbare woningen komen, de bereikbaarheid beter wordt en dat in dorpen belangrijke voorzieningen zoals zorg, onderwijs en winkels behouden blijven.

Maar ook om het landschap mooi te houden. De Partij van de Arbeid deelt de zorgen van inwoners over de ‘verdozing’. Om die reden stelt de PvdA dat er nadere eisen moeten komen voor de vestiging van datacenters en distributiecentra en dan met name voor de inpassing in het landschap en de kwaliteit van de bebouwing.

Fractievoorzitter Sylvia Buczynski leidde het bezoek – met inachtneming van de corona-regels – onder andere door de Wieringermeer, het landschap van datacenters, windmolens en de huisvesting van tijdelijke werknemers.

Onze partijgenoten waren onder de indruk van de ontwikkelingen; ter plekke ervaar je de omvang van datacenters, kassencomplexen en de hoeveelheid windmolens nog veel intenser dan vanaf de snelweg gezien. We hebben uitgebreid kunnen spreken over de impact die dat heeft op de omgeving.

De PvdA vindt het van groot belang dat we kiezen voor een schone, gezonde en leefbare wereld. De windmolens in Hollands Kroon leveren daarbij een belangrijke bijdrage aan onze duurzame energie, maar de lichthinder van deze windmolens is voor veel mensen een doorn in het oog. De PvdA pleit er daarom ook voor dat energiebedrijven hun verantwoordelijkheid nemen door de lichthinder weg te nemen.

PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk: “De geluiden vanuit de Noordkop dringen te weinig door in Den Haag. De regio is bij dit randstad-kabinet Rutte III vaak het ondergeschoven kindje.  Het is zaak dat problemen zoals die in Hollands Kroon beter op de politieke agenda komen. Daar wil ik mij als Noord-Hollands Kamerlid keihard voor inzetten.”

Het bezoek werd afgesloten met een korte campagne-activiteit. Vergezeld door onze PvdA-caravan werden in Anna Paulowna verkiezingsfolders in brievenbussen gestopt.