Rapport datacenters

Door Sylvia Buczynski op 19 maart 2024

Rapport datacenters

Op 11 maart werd het rapport van bureau Berenschot over de vestiging van datacenters in de Wieringermeer gepresenteerd. De huidige coalitie heeft samen met de gemeenteraad opdracht gegeven om te onderzoeken of alles correct verlopen is. In het stuk wordt de gang van zaken op een heldere manier beschreven. De procedures bleken in orde. Onze fractie is blij met de conclusies en aanbevelingen.

Ook de PvdA was destijds voor de vestiging van een datacenter. Onze industrieterreinen werden niet verkocht en voor agrarische gronden voor glastuinbouw was op dat moment geen belangstelling. We zaten rond 2014 in een recessie, met krimp als vooruitzicht en dit bood een kans. Wij zijn wel vanaf het begin zeer kritisch geweest over het gebrek aan welstandseisen en waren teleurgesteld dat hergebruik van restwarmte niet haalbaar bleek. Het toenmalige college ging door op de ingeslagen weg.

Hollands Kroon was tien jaar geleden een van de eerste gemeenten die aan de slag ging met een omgevingsvisie. In 2015 waren er nog geen goede praktijkvoorbeelden; we moesten zelf het wiel uitvinden. Een stuurgroep met raadsleden van alle partijen heeft – na een aantal inspraakavonden – de eerste omgevingsvisie gemaakt. Er stonden voor de verschillende beleidsterreinen allerlei kaartjes in, zo ook een kaartje dat aangeeft waar mogelijk een uitbreiding van Agriport A7 zou kunnen komen. In de media wordt gesuggereerd dat het kaartje omstreden is, maar blijkbaar vond niemand het destijds nodig om een zienswijze in te dienen.

De aanbevelingen uit het rapport nemen we ter harte en we kunnen lering trekken uit de bevindingen. In de komende raadsvergadering staan de vestigingsvoorwaarden voor datacenters op de agenda.

Sylvia Buczynski, fractievoorzitter

Links:

Het rapport

Reactie College op rapport

Wat heeft er in het verleden op onze website gestaan.

Brieven van inwoners plus antwoorden hierop.

Reacties in de nieuws media

Reactie Noordkop TV

Reactie Noordkop Centraal