Politieke vragen leerlingenvervoer

Door Paul Medema op 28 april 2023

Geachte leden van het college,

Op donderdag 13 april 2023 tijdens het raadscafé hebben twee inwoners hun verhaal vertelt over hun ervaringen met het leerlingenvervoer in Hollands Kroon. Hun dochters hebben, naast hun overige beperkingen,  beide last van epileptische aanvallen die regelmatig voorkomen. Dit kan ook gebeuren tijdens het vervoer naar school. Op dat moment is medicatie direct nodig om volgende aanvallen te voorkomen. Het vervoer wordt geregeld via het leerlingenvervoer zoals dat in Hollands Kroon is geregeld, via een gezamenlijke inschrijving met de Gemeente Schagen en Den Helder, bij vervoerder Noot.

Het voelt voor hun als ouders onveilig om hun dochters met het leerlingenvervoer mee te laten gaan naar school. In een busje zijn veel prikkels voor deze kinderen en als zij in een privé taxi worden vervoerd dan is de veiligheid niet gegarandeerd door middel van een aangepaste veiligheidsgordel.

We begrijpen dat het in Hollands Kroon gaat om ongeveer 11 kinderen met dezelfde problematiek. Aan de hand van hun beschreven situatie hebben wij een aantal vragen.

1. Is het college bekend met de problematiek / situatie van kinderen met epilepsie?
  2. Zo ja, welke acties heeft het college ondernomen om het leerlingenvervoer aan te passen zodat kinderen met epileptische aanvallen veilig naar school worden gebracht?
  3. Is het college bereid om buiten de bestaande kaders tussentijds oplossingen te bedenken in samenspraak met de ouders om het vervoer goed te laten plaatsvinden?
  4. Is het college bereid door een deskundige het vervoer te laten beoordelen of het vervoer past bij de beperkingen van de te vervoeren leerlingen?
  5. Is het college voor de toekomst bereid om in een nieuwe aanbesteding dit onderdeel te maken van de uitgangspunten? Zodat dit kan worden geborgd in het leerlingenvervoer.

Met vriendelijke groet,

Paul Medema PvdA
Petra Borst VVD
Sonja Mulderij D66