Politieke vragen energietoeslag

Door Paul Medema op 25 april 2022

Paul Medema heeft schriftelijk vragen aan het college gesteld over de inkomensgrens van 120% van de bijstandsnorm voor de energietoeslag. De antwoorden staan cursief en groen bij de vragen.

Geachte leden van het college,

De energiekosten zijn de afgelopen maanden flink gestegen en we voelen dit in de portemonnee. Voor veel inwoners in Hollands Kroon is het elke maand de eindjes aan elkaar knopen. Niet alleen voor inwoners met een uitkering maar ook bijvoorbeeld inwoners met 1 of meerdere banen die het minimumloon verdienen. De landelijke overheid heeft budget beschikbaar gesteld om inwoners/gezinnen tot 120% van de bijstandsnorm €800 te verstrekken als energietoeslag. U bent als college hier voortvarend mee aan de slag gegaan. De PvdA fractie heeft hierover een aantal vragen:

1. Op welke manieren gaat het college de inwoners bereiken die niet automatisch recht hebben op de energietoeslag? Antwoord We communiceren actief op diverse manieren om zoveel mogelijk inwoners te bereiken: via berichtgeving op de website, berichtgeving in lokale media en via de social media van de gemeente. Er wordt een  aanvraagformulier beschikbaar gesteld op de pagina over de energietoeslag op de website van de gemeente.

De PvdA maakt zich zorgen over de inwoners die boven de bijstandsnorm van 120% uitkomen maar wel elke maand de eindjes aan elkaar moeten knopen. Daarvoor nog een aantal vragen:

2. Heeft het college overwogen om de norm voor de energietoeslag te verhogen naar 130% van de bijstandsnorm
zoals andere gemeenten wel hebben gedaan? Antwoord  Ja dit is meegenomen in de overwegingen.

3. Zo nee, is het college alsnog bereid om dit te overwegen en de uitkomsten te delen met de Raad?
Antwoord Niet van toepassing.

4. Zo ja, waarom heeft het college de norm niet verhoogd naar 130%? Antwoord  Met een inkomensgrens van 120% sluiten we aan bij de richtlijnen vanuit het Rijk. Op deze inkomensgrens zijn ook de gelden berekend die het Rijk beschikbaar stelt aan gemeenten. Deze extra kosten worden ook niet door het Rijk gedekt. Deze extra kosten zouden geheel voor rekening van de gemeente zelf komen. Daarnaast hebben we met een inkomensgrens van 120% een gelijke grens als onze regiogemeenten.

5. Wat zijn de budgettaire gevolgen als de norm voor de energietoeslag wordt verhoogd naar 130%? Antwoord Volgens de laatst bekende cijfers zou er een groep van ongeveer 479 rechthebbende huishoudens bijkomen bij het aanpassen van de inkomensgrens van 120% naar 130%. Over het algemeen – landelijk – worden minimaregelingen door 70% van de doelgroep daadwerkelijk gebruikt. Dit zou wat betreft de energietoeslag bij een verhoging van de inkomensgrens naar 130% neerkomen op een extra uitgave van € 268.240 (335,3 huishoudens x € 800,-). Er zijn echter verschillende redenen om aan te nemen dat van deze regeling bovengemiddeld gebruik zal worden gemaakt door inwoners. Zo wordt de energietoeslag groot uitgemeten in de media. Ook de hoogte van de regeling en de zwaarte van de energiecrisis die bijna elke inwoner wel raakt, spelen mee. Uitgaande van het scenario dat zo goed als elke rechthebbende de energietoeslag aanvraagt, zou het gaan om een extra uitgave van € 383.200,- (479 huishoudens x € 800,-).

6. Zijn er consequenties of andere gevolgen als we de energietoeslag verhogen naar 130%? Antwoord  Naast de budgettaire gevolgen kan de verhoging een grotere belasting zijn op de uitvoering omdat het aantal aanvragen fors kan stijgen en de afhandelingssnelheid dan daalt. Dit speelt voor het college geen rol in de afweging tot aanpassing van de inkomensgrens. Die argumenten zijn benoemd in het antwoord bij vraag 5.

Met vriendelijke groet,
Paul Medema
PvdA Hollands Kroon

Paul Medema