Politie vragen over de speeltuin De Bosbies

Door Paul Medema op 22 maart 2024

In de nieuwbouwwijk Elshof-Zuid is veel te doen over speeltuin De Bosbies. Deze speeltuin is een initiatief van de buurt. Na de aanleg zorgt de speeltuin voor commotie. Het college heeft besloten de speeltuin voor een gedeelte te verplaatsen. Hierover heeft de PvdA de volgende vragen gesteld aan het college.

Paul Medema

Geachte leden van het college,

Recent heeft het college een memo opgesteld over de ontwikkelingen rondom de speeltuin de Bosbies. Hierover hebben we een aantal vragen.

We hebben hierover een aantal vragen.

1. Kunt u een tijdslijn overleggen vanaf de start van de besprekingen over de aanleg van de speeltuin op deze locatie? Wie waren hier bij betrokken en wat was de rol van de omwonenden hierin?
  2. Hoe zijn de donateurs betrokken in dit proces en zijn de donateurs ook geïnformeerd over dit besluit?
  3. Heeft er een enquête plaatsgevonden onder de gebruikers (veelal kinderen) van de speeltuin?
  4. Hoe is de stem van de kinderen meegenomen in de afwegingen die het college heeft gemaakt?
  5. Hoeveel omwonenden waren aanwezig op 15 februari bij de mediator? Was dit een goede afspiegeling van de meningen in de buurt?
  6. In het memo staat geschreven ‘Dit hadden de omwonenden vooraf niet voorzien.’ Gaat dit om alle omwonenden aan de Bosbies of een aantal? Om hoeveel omwonenden gaat dit?
  7. Verder in het memo wordt geschreven: ‘Maar de verantwoordelijkheid van de inwoners voor zo’n plek houdt niet op zodra de speeltuin is geplaatst.’ Wat bedoelt u precies met de verantwoordelijkheid en welke verantwoordelijkheid wordt door de inwoners op dit moment niet genomen?
  8. Wat is de reden dat het college niet heeft gekozen voor meer tijd? De speeltuin is relatief nieuw en in de omgeving zijn ook speelplekken gecreëerd waardoor een deel van problemen vanzelf worden opgelost. Daarnaast is het aangeplante groen nog jong en heeft tijd nodig om te groeien.
  9. Hoe zorgt het college dat de nieuwe plek van de speeltoestellen niet dezelfde problematiek kent als de huidige plek? Zoals hangjongeren en treitergedrag door enkele jongeren.
  10. Blijft de nieuwe plek van de speeltoestellen bereikbaar voor kinderen onder de 12 zonder drukke verkeerspunten te moeten passeren?
  11. Hoe wordt de financiële afrekening gemaakt? Neemt de college de kosten van de verplaatsing op zich en hoe worden de donateurs hierin betrokken die een gedeelte van de speeltuin hebben gefinancierd?
  12. Welke lessen trekt het college uit deze situatie en hoe wordt dit in de toekomst voorkomen?

Met vriendelijke groet,
Paul Medema

Het mag niet uitmaken in welk bed je bent geboren voor welke kansen je krijgt. Met die boodschap ben ik opgegroeid en past zo bij de Partij van de Arbeid. Een partij die de verheffing hoog in het vaandel heeft staan. Dat begint met bestaanszekerheid en gelijke kansen voor iedereen. Door goed onderwijs is het

Meer over Paul Medema