Poldermolen komt hij nu wel of toch niet?

Door Sylvia Buczynski op 1 maart 2019

© BreBuc / PvdA HK

Is Hollands Kroon wel zo duurzaam?

Hollands Kroon klopt zich op de borst dat ze de duurzaamste gemeente wil zijn en dat zij de burgerparticipatie hoog in het vaandel heeft. Het college laat niet na om nieuwe manieren van werken, vernieuwende projecten en ondernemingslust de hemel in te prijzen. Vooral niet denken in beperkingen, maar ruimte voor initiatieven en vertrouwen in de kracht van onze inwoners!

Hoe zit het nu met de Poldermolen.

Met het ‘Windplan Wieringermeer’ is ook de ‘Coöperatie Poldermolen’ gepresenteerd, bedoeld om het draagvlak onder de inwoners in het gebied te vergroten. Voor het college was 1 maart 2018 de deadline voor het werven van het vereiste aantal aandeelhouders (met een bepaalde postcode): 2800 huishoudens en 160 bedrijven. Een enorm aantal voor dit dunbevolkte gebied, waarvan je eigenlijk al van tevoren kon weten dat het een onmogelijke eis was. Gezien de vraag naar groene energie heeft de coöperatie echter ook met veel minder aandeelhouders de financiering rond gekregen. Intussen wilde de gemeente de al afgegeven vergunning intrekken, om het plaatsen van de molen onmogelijk te maken. Dat bleek onrechtmatig en nu heeft het college een andere truc verzonnen, namelijk om dan maar de grond niet meer beschikbaar te stellen. Een alternatieve plek is er niet.

Men trekt het draagvlak en de financiële haalbaarheid in twijfel. Heel gek, maar bij initiatieven van ondernemers doet de gemeente dat nooit, hen wordt geen strobreed in de weg gelegd. Dat heet dan hun eigen verantwoordelijkheid. Blijkbaar geldt dat niet voor de Poldermolen.

Waarom zou de molen niet op die bewuste plek moeten komen? Is er een verborgen agenda, is er bepaalde lobby, laat men de oren hangen naar tegenstanders? Of heeft men andere plannen bedacht voor de bewuste grond en komt het gewoon slecht uit dat deze al vergeven was?

Ik vraag me af hoe het kan dat in een tijd waar men in veel andere gemeenten dolblij is met initiatieven voor ‘collectieve’ windmolens, waarvan de opbrengst voor de inwoners en voor maatschappelijke doeleinden wordt ingezet, de gemeente Hollands Kroon alles in het werk stelt om deze molen tegen te houden.

Met vriendelijke groet,
Sylvia Buczynski, fractievoorzitter PvdA

Wilt u meepraten en meebeslissen binnen de Partij van de Arbeid.

Wordt dan lid
van de PvdA

Een Sterke PvdA
Zeker NU!