Openbare fractievergadering van 26 augustus 2020

Door Sylvia Buczynski op 24 augustus 2020

Onze aanstaande fractievergadering is fysiek (Dorpshuis De Oude Stal, Haringhuizen, 20.00 uur). De ruimte is geschikt, maar beperkt i.v.m. covid-19 maatregelen. Wanneer u wilt inspreken,  moet u zich voor deze vergadering aanmelden via telefoon 0651370126, dan kunnen we daar rekening mee houden.
De agenda van deze vergadering kunt u hieronder vinden. De raadsvoorstellen zijn te vinden op de website van de gemeente (kalender van de raad). Een aparte website van de gemeenteraad is in de maak; deze is wat overzichtelijker en persoonlijker.

Het raadswerk is afgelopen week weer begonnen. Wegens een technische storing moest het presidium van dinsdag naar donderdag verplaatst worden.
Een belangrijk onderwerp was hoe de raadsvergaderingen vanaf nu zullen plaatsvinden: fysiek of digitaal. Het advies is immers nog steeds om zoveel mogelijk thuis te blijven werken en grote groepen te mijden.
Er is een voorstel gemaakt voor een snel te realiseren covid-proof- indeling van onze raadszaal. Met een podium, zodat genoeg ruimte ontstaat om fysiek te kunnen vergaderen. Daarbij kan helaas geen publiek aanwezig zijn (vergaderingen zijn zoals gewoonlijk via de livestream te volgen). Onderzocht is of andere locaties uitkomst bieden, maar uiteindelijk is onze eigen ‘Verbinding’ – ook gezien de audiovisuele mogelijkheden – als beste/meest praktische beoordeeld. Uiteraard zijn daar kosten aan verbonden, zoals voor de opslag van ons meubilair en de huur van ‘examenstoelen’ met klaptafeltje, het herinrichten van camera- en microfoon opstelling en de huur van een tijdelijk podium. Vooral dat laatste loopt in de papieren; zeker als het nog langer dan tot einde van dit jaar gaat duren. Een goedkoper alternatief wordt nog onderzocht.
De discussie ging vooral over de vraag of we wel fysiek willen vergaderen, in onze raad zitten immers relatief veel mensen uit risicogroepen. Voorlopig blijven we digitaal vergaderen (geldt ook voor beeldvormende bijeenkomsten), behalve wanneer het om besloten vergaderingen gaat (dat is een wettelijke verplichting). We wachten een nieuw voorstel voor de inrichting van de raadszaal af en bezien het dan opnieuw.