Na de coalitie vorming tijd voor ontspanning

Door Sylvia Buczynski op 24 juli 2022

Tijd voor ontspanning

De afsluiting van het politieke jaar – in zomerse sfeer – was een mooi begin van het reces. Tot 16 juli waren bijna alle avonden (en menige zaterdag of zondag) gevuld met een vergadering of informatiebijeenkomst. Even geen dwingende raadsagenda tot eind augustus.

Na de verkiezingen volgden voor onze fractie een aantal intensieve maanden van coalitievorming. Dat was best spannend; welk college zouden we in Hollands Kroon kunnen vormen? Onafhankelijk Hollands Kroon had maar liefst acht zetels gehaald en was dus aan zet. Met onze bescheiden twee zetels waren we best sceptisch. Tot onze verrassing bleek al in het eerste gesprek dat onze verkiezingsprogramma’s dicht bij elkaar lagen en dat wij gezien werden als een van de gewenste partners. De gesprekken werden met vijf partijen voortgezet. Alles verliep in een prettige sfeer en het vertrouwen groeide. We namen de tijd om elkaar beter te leren kennen, om onze standpunten te bespreken en de juiste bewoording te vinden voor een akkoord. Daarmee hebben we samen met OHK, Senioren Hollands Kroon, D66 en GroenLinks een goede basis gelegd om de koers te bepalen.

Gezien het groeiende aantal taken dat op het bordje van de gemeente ligt, is gekozen voor vijf wethouders. Ik ben heel erg blij dat onze partijgenoot Mark Versteeg bereid is om wethouder te worden. Met zijn ervaring, kennis en gedrevenheid heeft hij een zware portefeuille gekregen: wonen en ruimtelijke ordening.

Robert Leever (OHK) en Mary van Gent (SHK; de enige oudgediende) hebben ieder een fulltime functie. De taak van Mark omvat 0,8 fte, evenals die van Maarten Versluis (D66) en Lilian Peters (GroenLinks). We hebben een enthousiast college dat staat te popelen om met nieuw elan aan de slag te gaan.

Intussen was er ook nog het gewone raadswerk. Het vorige college heeft als erfenis een keurig huishoudboekje overgedragen. Dat verdient waardering. Veel gemeenten kampen met tekorten, maar Hollands Kroon heeft (nog) voldoende vlees op het bot.

Voorafgaand aan de vergadering van 30 juni was voor het gemeentehuis een boerenprotest, dat netjes verliep. We ontvingen een halfgevulde fles yoghurt die symbool stond voor het inkrimpen van de veestapel. Een door de landbouworganisaties opgestelde motie werd op 14 juli door het CDA ingediend, maar haalde geen meerderheid.

Als fractie hadden we besloten ons niet te laten dwingen door intimidatie met trekkers. Hoewel we begrip hebben voor de situatie en de zorgen van de agrariërs, vinden we dat je met elkaar in gesprek moet om iets te bereiken. Bovendien zijn er zijn meer sectoren die geraakt worden en er worden ook al gesprekken gevoerd met de Provincie.

Het is fijn dat er groen licht is voor de bouw van betaalbare huurappartementen aan de Molenvaart in Anna Paulowna. Dicht bij winkels, ideaal voor ouderen.

Onze fractie is blij dat aan de Westerweg in Niedorp huisvesting voor 100 tijdelijke werknemers gerealiseerd kan worden. Iedereen vindt dat mensen goed onderdak verdienen, maar als puntje bij paaltje komt, blijken er heel veel – altijd dezelfde – bezwaren te zijn. ‘Niet hier’, want ‘ergens anders’ is beter. Dit plan is tijdelijk, een overbrugging tot er in permanente huisvesting voorzien kan worden.

Onze gemeente bestaat 10 jaar. Daarom werden op 9 juli de ‘Hollands Kroonse Spelen’ georganiseerd. Als vrijwilliger heb ik de hele zaterdag in Wieringerwerf meebeleefd. Mooi weer en een gevarieerd aanbod van sportieve activiteiten. Allemaal bedoeld om onze inwoners kennis te laten maken met de mogelijkheden voor een gezonder, vitaler en sportiever leven. De sfeer en de inzet van alle medewerkers waren geweldig!

Klik hier voor het coalitie akkoord

Klik hier voor de samenstelling van het college

Sylvia Buczynski

Woordvoerder voor de portefeuilles: Algemene zaken Burger en bestuur Fysieke leefomgeving Kunst en Cultuur Oudheidkunde Musea Incluzio Tevens zit Sylvia in: Het presidium De RNN Werkgeverscommissie griffi Op de middelbare school kwam ik er al achter dat de sociaaldemocratische beginselen mij het meest aanspraken en vanaf het moment dat ik mocht stemmen koos ik dan