Motie Minder is Meer: “Integrale jeugdzorg moet van twee kanten komen.”

Door Sylvia Buczynski op 28 mei 2020

© BreBuc / PvdA HK

De Partij van de Arbeid dient op de raadsvergadering van 28 mei twee moties in.

De tweede motie is na uitgebreid overleg en verschillende bijeenkomsten opgesteld door de PvdA, GroenLinks en een aantal andere partijen uit de 18 gemeenten die in onze regio’s (Noord-Holland Noord, Alkmaar, West-Friesland, Kop van Noord-Holland) jeugdzorg inkopen.
Wij pleiten ervoor dat aanvragen en verantwoording van de zorgaanbieders zoveel mogelijk uniform worden opgesteld. Daarmee wordt enorm veel administratieve rompslomp en verspilling van geld voorkomen. Dat kan beter ten goede komen aan de jongeren waar het om gaat.

In de gemeenteraad van 28 mei is deze motie is aangehouden

De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 28 mei 2020 constaterende dat:

  • Uit onderzoek blijkt dat zorgprofessionals gemiddeld 35 procent van hun tijd besteden aan
    administratieve taken1.
  • De drie regio’s in Noord-Holland-Noord, Alkmaar, West-Friesland en de Kop van Noord-Holland,
    allen een eigen inkooptraject hebben als het gaat om inkoop ambulante jeugdhulp en jeugdzorg
    met verblijf.
  • Er wat betreft inkoop van JeugdzorgPlus, Jeugdbescherming, Jeugdreclassering en de
    Bovenregionale Crisisdienst bovenregionaal ingekocht wordt.
  • Er ook na gezamenlijke inkoop door iedere individuele gemeente contracten gesloten worden
    met iedere zorgaanbieder, waarbij elke gemeente zijn eigen eisen kan stellen t.a.v.
    verantwoording en rapportage. Zorgaanbieders die in meerdere gemeenten werken hebben
    hierdoor met verschillende soorten contracten en manieren van verantwoording te maken.
  • Vereenvoudiging van administratieve lasten bereikt kan worden door afspraken tussen de
    samenwerkende gemeenten over gelijkluidende vereisten over inhoud, detailniveau en
    periodiciteit van de rapportages door de jeugdzorgaanbieders.
  • Professionaliteit van de gecontracteerde en te contracteren ‘Zorgaanbieders’ gewaarborgd dient
    te zijn in de op te stellen contractvoorwaarden.

Overwegende dat:

  • Administratieve lasten zorgen voor frustraties in de zorg en ten koste gaan van de tijd voor zorg
    aan de jongeren en hun ouders.
  • Administratieve lasten zorgen voor frustratie bij jongeren en hun ouder/pleegouders, aangezien
    elke gemeente weer andere regels heeft wat betreft toegang en ook elke zorgorganisatie eigen
    toegangsdocumenten heeft.
  • Ook veel aanbieders van andere vormen van jeugdzorg contracten hebben met meerdere
    gemeenten, vaak in verschillende regio’s.

Verzoekt het College:

  1. Voor alle jeugdhulpproducten bovenregionaal, met de 18 gemeenten in NHN dezelfde
    inkoopcontracten samen te stellen (ook al is samen inkopen niet nodig/mogelijk), met als
    resultaat dat de administratieve lastendruk voor de instellingen en uitvoerenden in de jeugdzorg
    drastisch vermindert.
  2. Hierin expliciet ook exact dezelfde eisen aan verantwoording en rapportage op te nemen.
  3. Per aanbieder/instelling op te nemen in de inkoopvoorwaarden dat 1 en hetzelfde
    aanmeldformulier wordt gehanteerd als toegang tot hulp in alle 18 gemeenten.
  4. De raad periodiek op de hoogte te houden van de voortgang op het gebied van het terugbrengen administratieve lastendruk in de Jeugdzorg.

En gaat over tot de orde van de dag.

Fractie Partij van de Arbeid
Sylvia Buczynski

Fractie GroenLinks
Lilian Peters

Fractie ChristenUnie
Johan Paul de Groot

Toelichting:
Op dit moment wordt er door (bijna) alle gemeenten in Noord-Holland gewerkt aan een gezamenlijke
visie op de toekomst van de specialistische jeugdzorg. Deze toekomstvisie sluit in grote lijnen aan bij de visie van de gemeenten op andere Jeugdzorgonderdelen als Ambulante Jeugdzorg en Jeugdzorg met verblijf, zoals; een opname is een onderdeel van de ambulante behandeling, integraal werken en zoveel mogelijk begeleiden en behandelen in gezinsverband/gezinshuizen (‘zo thuis mogelijk’). Op de schaal van Noord-Holland Noord (regio’s Kop van Noord-Holland, West-Friesland en Alkmaar) vindt dit soort samenwerking op de inhoud al langer plaats, bijvoorbeeld als het gaat om jeugdzorgplus.

De indieners van deze motie juichen deze inhoudelijke bovenregionale samenwerking toe, want kinderen in Den Helder zijn niet anders dan kinderen in Opmeer. En ieder kind heeft recht op de beste zorg. Tegelijkertijd zouden we graag zien dat er ook in de monitoring en verantwoording die wij als gemeentelijke opdrachtgevers (terecht) vragen van jeugdzorgaanbieders, meer één lijn getrokken zou worden.

Geld voor de zorg moet ook naar de zorg gaan. Daar is iedereen het over eens. Toch blijkt uit onderzoek dat een steeds groter deel van het budget van zorgorganisaties opgaat aan administratieve lasten. Dit geldt ook voor de jeugdzorg, waar gemeenten verantwoordelijk voor zijn. In gesprekken met jeugdzorgaanbieders komt dit steeds terug als een knelpunt. Bij de start van het inkooptraject jeugdhulp met verblijf voor de regio Alkmaar, werd er door een aanwezige zelfs voor gepleit het terugdringen van de regeldruk tot een extra prioriteit te bestempelen.

Startbijeenkomst inkoop Jeugdzorg met verblijf regio Alkmaar, Alkmaar, 26 februari 2020. Niet alle administratie is te vermijden en gemeenten stellen terecht eisen aan de verantwoording door jeugdzorgaanbieders. Tegelijkertijd is al vaker geconstateerd dat door de decentralisatie jeugdzorgaanbieders te maken hebben met heel veel verschillende opdrachtgevers. Waarbij iedere gemeente net even andere eisen stelt ten aanzien van rapportage, verantwoording en contractmanagement. Dit maakt het voor jeugdzorgaanbieders enorm complex om hun werkzaamheden te verantwoorden. Ook jongeren en ouders zelf hebben last van regeldruk, omdat zij bij elke wisseling van aanbieder een nieuwe intake (met net even andere vragen) moeten invullen.

Niet alle regeldruk kan opgelost worden door individuele gemeenten. In het programma ‘[Ont]Regel de Langdurige Zorg’ wordt in opdracht van het ministerie van VWS en sociale partners, samen gewerkt aan minder regeldruk en meer tijd voor zorg. Er zijn al verschillende initiatieven gestart om die regeldruk te verminderen, zoals het actieplan (Ont)Regel de Zorg (https://www.ordz.nl). Tegelijkertijd kunnen wij ook als gemeenten hier een bijdrage aan leveren, bijvoorbeeld door op de schaal van Noord-Holland Noord met elkaar dezelfde eisen te stellen aan contracten, rapportages en verantwoording. Deze motie beoogt dat voor elkaar te krijgen. Hij wordt daartoe gelijktijdig ingediend in alle gemeenten in Noord-Holland Noord.

 

Sylvia Buczynski

Sylvia Buczynski

Woordvoerder voor de portefeuilles: Algemene zaken Burger en bestuur Fysieke leefomgeving Kunst en Cultuur Oudheidkunde Musea Incluzio Tevens zit Sylvia in: Het presidium De RNN Werkgeverscommissie griffi Op de middelbare school kwam ik er al achter dat de sociaaldemocratische beginselen mij het meest aanspraken en vanaf het moment dat ik mocht stemmen koos ik dan

Meer over Sylvia Buczynski