Motie extra ondersteuning

Door Paul Medema op 18 oktober 2022

Motie extra ondersteuning in 2022

Op de agenda van de laatste raadsvergadering stond de update van de financiën van de gemeente. Uit die tussenstand blijkt dat de gemeente ongeveer €3,3 miljoen verwacht over te houden in 2022. Dat zorgde bij onze fractie tot ongemak.

Want dat gebeurd in een tijd waarin steeds meer inwoners, ondernemers, stichtingen en verenigingen het moeilijker krijgen om hun rekeningen te betalen. Zij houden steeds eerder een stukje maand over terwijl de rekening leeg is. We horen en lezen verhalen van bakkers die stoppen met brood bakken, inwoners die in de avond kaarsen branden om het warm te krijgen en verenigingen die het steeds lastiger krijgen om de energierekening te kunnen betalen.

Dat voelt wrang als je deze tussenstand leest met veel geld dat overblijft, genoeg reserves en de update van de Rijksoverheid met Prinsjes dag die zorgt voor nog meer inkomsten voor 2022.

Armoede en schulden zorgt later voor veel problemen. Dit kost de samenleving vijf keer zoveel op andere gebieden. Daarom moeten we dit zoveel mogelijk zien te voorkomen.

De PvdA heeft dan ook het college verzocht om extra maatregelen te nemen in 2022 om de kwetsbaren meer te ondersteunen. Dit doen we omdat Hollands Kroon een sociale gemeente is waar we gelijke kansen voor iedereen willen bieden. Dat doen we door ongelijk te investeren.

De PvdA heeft daarom een motie ingediend samen met OHK, SHK, GL en D66. Daarin verzoeken we het college om een lokaal maatregelenpakket in het leven te roepen. Waarbij wordt gekeken naar de volgende mogelijkheden:

1. Het bedrag verhogen van de energietoeslag in 2022.
  2. De doelgroep voor de energietoeslag uitbreiden.
  3. Een regeling treffen voor personen met ernstige medische beperkingen.
  4. Een regeling treffen om verenigingen en stichtingen te ondersteunen.

Daarnaast hebben we verzocht om als gemeente te blijven communiceren en op een manier die aansluit bij de inwoners die we willen bereiken. Het vertrouwen in de overheid is laag. Inwoners denken dat bijvoorbeeld de energietoeslag zorgt voor terugbetaling van toeslagen. Daarom moet het college ook duidelijk zijn in de communicatie dat dit geen invloed heeft op toeslagen. En speciaal aandacht te hebben voor inwoners die minder digitaal handig zijn.

Onze motie is aangenomen. De VVD en LADA&Anders stemden tegen.

Paul Medema
fractie PvdA

PS. Hieronder vindt u de motie

Paul Medema