Dakloos? verhaal no. 7

Door Sylvia Buczynski op 10 september 2020

Omdat de twee kinderen van Anne en Dirk groter worden en ze uit hun kleine huisje gegroeid zijn, besluiten ze op zoek te gaan naar een groter familiehuis. Dat vinden ze in een dorp verderop, dichtbij de basisschool van de kinderen en bij hun werk. Anne heeft een goede baan en Dirk heeft een eigen bedrijf. Al snel na de verhuizing geeft Dirk te kennen dat hij het niet meer ziet zitten en verlaat het gezin. Hij woont afwisselend bij familie, bij vrienden of in een recreatiewoning.

Anne kan meer dagen gaan werken en verdient dan genoeg om de hypotheek in haar eentje op te hoesten, maar daar denkt de bank anders over. Er zal iemand garant moeten staan en hoewel er familieleden zijn die dit graag op zich zouden willen nemen, komen zij niet in aanmerking. Het huis moet in de verkoop.

Naast alle ellende van de scheiding zal Anne dus een andere woning moeten vinden. Het is te hopen dat haar huis snel verkocht wordt voor een goede prijs, dan kan ze op zoek naar een goedkope koopwoning. Een huurwoning is op korte termijn niet beschikbaar – of de huur is veel hoger dan wat ze nu betaalt. Mocht het niet lukken om snel een huisje te vinden en te financieren, dan is de enige uitweg om te gaan logeren bij familie; lastig met twee opgroeiende kinderen en bovendien veel verder weg van werk en school.

In het verleden konden mensen die snel een dak boven hun hoofd nodig hadden, bijvoorbeeld door een scheiding, een urgentieverklaring krijgen. Daardoor kregen moeders met kinderen voorrang op de wachtlijst en hoefden ze niet steeds van het ene logeeradres naar het andere te verkassen.

Het wordt hoog tijd dat we iets verzinnen om voor dit soort gevallen een oplossing te vinden. Om te beginnen: meer betaalbare woningen bouwen.

Op de website van de gemeente Hollands Kroon kan je vinden wat de voorwaarden zijn om voor een urgentievergunning in aanmerking te komen. Dat je noodgedwongen moet inwonen bij familie of vrienden wordt niet als een noodsituatie beschouwd. Ook wanneer er geen andere mogelijkheid is dan om samen te blijven wonen met je ex, kom je niet in aanmerking. Het laat zich gemakkelijk raden in welke akelige situaties gezinnen hierdoor terechtkomen.