Cultuurvisie

Door Sylvia Buczynski op 7 juni 2024

Eindelijk serieus beleid voor kunst en cultuur.

In de jaren – en de coalities – die achter ons liggen was het karig gesteld met de aandacht die de gemeente Hollands Kroon besteedde aan kunst en cultuur. De vele mensen die zich daar vol passie en energie mee bezighouden, verdienen beter. Het was de Partij van de Arbeid al die jaren een doorn in het oog.
6 Juni was dan ook een heugelijke dag: eindelijk een serieuze cultuurvisie op de raadsagenda! En dan ook nog een die ons uit het hart gegrepen is en die met deskundigheid en met heel veel betrokken partijen tot stand is gekomen. In het zeer heldere document vinden we een inventarisatie, ambities, missie en visie met daaraan gekoppelde beleidsdoelen.

Dat kinderen in aanraking komen met allerlei kunstuitingen is in onze uitgestrekte gemeente niet vanzelfsprekend. Wij hechten dan ook enorm aan cultuureducatie. Het is voor jonge kinderen een sleutel tot verrijking, creativiteit en ontwikkeling in hun verdere leven. Maar ook voor volwassenen is voedsel voor de geest onontbeerlijk en de economische factor van professionals verdient ondersteuning en waardering.

We onderschrijven de ambities, ook met betrekking tot de bibliotheken die voortaan gerekend worden tot een basisbehoefte.

Uiteraard hangt de uitvoering van nieuw kunst- en cultuurbeleid niet alleen heel erg af van de ambtelijke inzet, maar ook van het beschikbare geld. Dat laatste is nog een onzekere factor. We hopen van harte dat budgetten niet verdampen voordat het tot daadwerkelijke uitvoering komt. Daarmee bedoel ik het optuigen van allerlei commissies, overleggen en langdurige trajecten, waarbij er uiteindelijk een kruimel overblijft voor de kunstuiting zelf.

Tot onze verrassing werd de cultuurvisie unaniem vastgesteld. De basis is gelegd en daar zijn we hartstikke blij mee!

Sylvia Buczynski, fractievoorzitter