Problemen afvalcontainers

Door Sylvia Buczynski op 24 januari 2022

Problemen door nieuwe afvalcontainers in Hollands Kroon

Geachte leden van het college,

In de afgelopen weken is onze fractie door verschillende inwoners benaderd met klachten over de slechte toegankelijkheid/bereikbaarheid van afvalcontainers. Met de invoering van het recycle-tarief is de systematiek veranderd.
Bij de bespreking van het voorstel heeft de PvdA vragen gesteld over het ongemak dat voor sommige inwoners – veelal ouderen – zou kunnen ontstaan, omdat ze een pittige afstand met hun afval moeten afleggen. Wij hebben erop aangedrongen om daar rekening mee te houden en u heeft de toezegging gedaan dat de ervaringen na invoering gemonitord zou worden.
Nu blijkt meteen al dat de opening van de bovengrondse containers zelfs voor een mens van gemiddelde lengte best hoog is om je afval te tillen; laat staan voor iemand in een rolstoel. Er zijn ook situaties waar de bewoners een afstand met hindernissen – tussen geparkeerde auto’s en fietsen – moeten afleggen (soms met een rollator) om bij de container te komen.

1. Heeft u dit besproken met HVC?
  2. Bent u met ons eens dat dit een ongewenste belemmering vormt en dat mensen hierdoor afhankelijk worden gemaakt van hulp, terwijl we steeds benadrukken hoe belangrijk zelfstandigheid is?
  3. Zijn de ervaringen uit andere gemeenten niet meegenomen?
  4. Had u kunnen voorzien dat bovengrondse containers niet voldoen voor mensen in een rolstoel?
  5. Waarom is er niet voor gekozen om afvalcontainers juist dichtbij appartementen/woningen voor ouderen te plaatsen?
  6. Hoeveel tijd denkt u nodig te hebben voor een evaluatie?
  7. Bent u bereid om de hoge containers te vervangen door containers die geschikt zijn voor mensen in een rolstoel en hoe snel denkt u over te kunnen gaan tot vervanging?

Met vriendelijke groet,
Partij van de Arbeid