Politieke vragen over WMO indicatie voor onbepaalde tijd

Door Paul Medema op 20 april 2023

Paul Medema heeft namens de PvdA fractie de onderstaande politieke vragen gesteld.

Geachte leden van het college,

Op 4 april verscheen het bericht op Skipr dat drie gemeenten niet meer werken met een WMO-indicatie voor bepaalde tijd. Een WMO indicatie voor onbepaalde tijd scheelt de inwoners, gemeenten en het CAK veel administratieve rompslomp. Daarnaast zorgt het voor minder belasting van de inwoners om steeds zijn/haar verhaal te vertellen en voor minder stress doordat het niet meer onzeker is of een indicatie wordt verlengd. Daarnaast gaat het uit van vertrouwen in inwoners. Hierover heeft de Partij van de Arbeid een aantal vragen aan het college.

1. Is het college bekend met de werkwijze van de drie genoemde gemeenten?
  2. Deelt het college de voordelen zoals deze zijn beschreven in het artikel en past deze werkwijze volgens het college juist bij de visie van Hollands Kroon?
  3. Worden vanuit Incluzio ook al WMO-indicaties afgegeven voor onbepaalde tijd?
  4. Is het college bereid om, in samenspraak met Incluzio, ook in Hollands Kroon WMO-indicaties voor onbepaalde tijd af te geven?
  5. Indien het college hier niet toe is bereid, zou het college dan in samenspraak met Incluzio een pilot willen uitvoeren met WMO indicaties voor onbepaalde tijd en de resultaten terug te koppelen aan de Gemeenteraad?

Met vriendelijke groet,

Paul Medema

Het mag niet uitmaken in welk bed je bent geboren voor welke kansen je krijgt. Met die boodschap ben ik opgegroeid en past zo bij de Partij van de Arbeid. Een partij die de verheffing hoog in het vaandel heeft staan. Dat begint met bestaanszekerheid en gelijke kansen voor iedereen. Door goed onderwijs is het

Meer over Paul Medema