Politieke vragen over afvalscheiding

Door Sylvia Buczynski op 22 september 2024

Vragen over afvalscheiding.

Geachte leden van het college,

Na de invoering van het recycletarief in Hollands Kroon worden we regelmatig op de hoogte gehouden van de resultaten. Doel is om zo goed en zo veel mogelijk huishoudelijk afval te scheiden. Invoering van het gedifferentieerde tarief moet inwoners ertoe aanzetten om minder restafval aan te bieden. De meeste inwoners doen hun best en resultaten zijn niet slecht, maar het kan beter. De oproep is om nog beter ons best te doen. Daartoe hebben we een brief ontvangen met de slogan ‘Minder grijs, scheelt in prijs!

Uit de memo en de bijlagen, zoals het HVC jaarverslag, blijkt dat Hollands Kroon het goed doet en daar mogen we trots op zijn.

Door verschillende publicaties rijst bij ons echter de vraag of we binnenkort door de ontwikkelingen worden ingehaald. Korrels van gerecycled plastic vinden moeizaam aftrek omdat nieuw goedkoper is. Niet goed gescheiden afval wordt afgekeurd en alsnog verbrand. Dat betekent dat er veel moeite voor niks is geweest. Zelfs mensen die bewust heel erg hun best doen, raken teleurgesteld en de motivatie dreigt een deuk op te lopen.

Amsterdammers hebben deze moeite nooit hoeven doen, maar lijken intussen een voorloper te worden. In deze gemeente (net als in andere grote steden) wordt geen afval ‘aan de bron’ (door de inwoners) gescheiden, maar dat gebeurt achteraf. Het scheiden achteraf kan door technische ontwikkelingen steeds verfijnder. Met een goed resultaat, beter dan bij vooraf gescheiden afval.

Vraag 1

Welke toekomstverwachtingen heeft HVC qua verwerking/inzameling?

Vraag 2

Wordt bij investeringen vastgehouden aan de ingeslagen weg of wordt (ook) ingezet op nieuwe technieken waarbij men fijnmaziger achteraf kan scheiden?

Vraag 3

Weegt het resultaat – betere opbrengst van grondstoffen – op tegen investeringen in techniek en logistiek bij achteraf scheiden?

Vraag 4

Kan het uiteindelijk – naast het gemak van minder bakken – goedkoper worden voor inwoners als het afval achteraf gescheiden wordt?

Bij de invoering van het recycletarief bestond de vrees dat daardoor (meer) afval zou worden gedumpt in de openbare ruimte.

Vraag 5

Heeft de invoering van het recycletarief geleid tot meer zwerfafval?

Met vriendelijke groet,

Sylvia Buczynski (PvdA)