Raadscafé van Hollands Kroon

Door Afdeling Hollands Kroon op 21 januari 2023

‘Borrelen’ met de politiek: Raadscafé brengt burger en politiek eindelijk dichter bij elkaar

Door Jurgen van den Bos NHnieuws

Wat is er heerlijker dan dat de politiek eindelijk eens naar je luistert? Dat gevoel krijgen inwoners van Hollands Kroon steeds meer sinds raadsleden de dorpen langs gaan voor een vragenuurtje. Het Raadscafé heet het; informeel vragen en problemen voorleggen aan de politiek. De bedoeling is om raadsleden en burgers dichter bij elkaar te brengen. “Dit is veel prettiger, veel intiemer dan wanneer iedereen je in de raadszaal zwijgend aanstaart.”

© NH Nieuws / Jurgen van den Bos

Het Raadscafé vervangt het inspreekrondje voor inwoners, voorafgaand aan de raadsvergadering, vertelt raadslid Sylvia Buczynski. “Het was altijd best onbevredigend, vonden we als raad ook. Ze kregen vijf minuten de tijd. Ze moesten heel formeel achter een spreekgestoelte staan om ons toe te spreken en wij werden geacht om ons mond houden.”

Vrijer

Voor burgers ongemakkelijk en een forse drempel om het woord te voeren bij zo’n raadsvergadering, was het idee. Om die drempel te verlagen is het Raadscafé bedacht: Buczynski: “Het is veel gemakkelijker als je het in een informele setting plaatst. Dan voelt iedereen zich beter op zijn gemak en vrijer om zich te uiten. We krijgen nu juist ook meer informatie waardoor we beter besluiten kunnen nemen.”

Het Raadscafé is een grote opluchting voor Hanneke Meskers uit Wieringerwerf. “Je hoeft niet te verwachten dat alles meteen opgelost wordt, maar je krijgt wel het gevoel dat er naar je geluisterd wordt en dat er met elkaar gesproken wordt. Dat was voorheen niet zo.”

Makkelijker

Henk Hotting van de dorpsraad Kreileroord kan dat beamen. “We hadden eigenlijk alleen maar contact met uitvoerders van de gemeente. Ik hoop dat de politieke fracties ons nu makkelijker weten te vinden, maar omgekeerd hebben wij nu ook beter contact met raadsleden, waardoor we een betere ingang hebben om onze plannen te kunnen ventileren bij de gemeente.”

Bron: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/313676/borrelen-met-de-politiek-raadscafe-brengt-burger-en-politiek-eindelijk-dichter-bij-elkaar

Afdeling Hollands Kroon

De PvdA Afdeling Hollands Kroon waarin we samen met onze actieve leden klussen aanpakken. Onze overtuiging is : Vrijheid, democratie, rechtvaardigheid, toegankelijkheid en solidariteit zijn de ideële uitgangspunten van de sociaal democratie. Voor de PvdA Hollands Kroon staan deze uitgangspunten samen met het recht op een fatsoenlijk bestaan centraal. Wij zetten ons in voor alle

Meer over Afdeling Hollands Kroon