PvdA stelt schriftelijke vragen over kruispunten Kanaalweg (N248).

Door Fractie op 14 december 2020

Gevaarlijke oversteek N248

Geachte leden van het college,

Nadat de grote onderhoudsbeurt (met diverse aanpassingen) van de N248 was afgerond, bereikte ons al snel de klacht van omwonenden in Kolhorn (kruispunt Waardpolderhoofdweg), dat men deze oversteek als onveilig ervaart, vooral voor schoolkinderen. De reactie van de verantwoordelijke (Provincaal) ambtenaar destijds was, dat men niet genegen was om d.m.v. bebording de snelheid ter plekke te verlagen (wisselende snelheden op deze weg zouden te veel ‘onrust’ veroorzaken en andere aanpassingen zouden te kostbaar zijn om dat de weg kortgeleden onder handen was genomen.) Een rotonde zou wellicht pas bij de volgende onderhoudsbeurt – na 10 jaar – bespreekbaar zijn.

Mede door de ontwikkelingen in de bollensector en op Agriport, is de intensiteit van het (woon-werk en vracht-) verkeer toegenomen.

Kortegeleden vond bij de oversteek naar de Wadweg (gemeente Schagen) een scholier uit Wieringerwaard de dood. Inmiddels zijn verschillende handtekeningenacties gestart (zowel uit Kolhorn als Wieringerwaard en vanuit het Regius College in Schagen) met de roep om maatregelen te treffen.

Vragen:

1. Welke stappen heeft Hollands Kroon ondernomen om dit probleem bij de Provincie onder de aandacht te brengen? En zo ja, wat is de reactie?
  2. Heeft de gemeente Hollands Kroon contact met Schagen om hierin gezamenlijk op te trekken?
  3. Welke maatregelen kan de gemeente Hollands kroon zelf treffen op de gemeentelijke wegen richting N248?

Met vriendelijke groet,

Partij van de Arbeid

Fractie

De fractie van de PvdA bestaat uit de leden: Sylvia Buczynski Fractievoorzitter Paul Medema De fractie van de PvdA zal op een zo constructief mogelijke wijzeopstellen. Dat zullen we doen vanuit de kernwaarden van onze partij. De fractie zal daar waar mogelijk is samenwerken met andere partijen. Portefeuilleverdeling Sylvia (wordt vervangen door Paul bij afwezigheid)