brief 12-2020-001 Gebrek betaalbare woningen

20 december 2020

Brief van een inwoner, die zijn ongenoegen uitte over het gebrek aan betaalbare woningen: zijn dochter staat al een paar jaar ingeschreven en woont nog steeds thuis, terwijl statushouders en arbeidsmigranten wel meteen een woning hebben. De briefschrijver meldt ook dat hij zich afvraagt hoeveel windmolens er nog bij zullen komen.

Antwoord: De PvdA in Holland Kroon heeft er voortdurend op gehamerd dat er in de afgelopen jaren veel te weinig is ingezet op betaalbare/sociale huurwoningen. Alles is overgelaten aan ‘de markt’ en dat komt erop neer dat er door particuliere initiatieven heel veel dure woningen op grote kavels gebouwd zijn. Ook ’t Veld Noord, waar wij in de voormalige gemeente Niedorp bedongen hadden dat 30% ‘sociaal’ zou zijn, heeft men het uit handen gegeven aan de ontwikkelaar. In de tweede fase moet nu ook weer eerst een bepaald percentage verkocht zijn, wil men er nog een paar woningen in een lagere prijsklasse realiseren.

Bij de behandeling van de nieuwe woonvisie van de gemeente hebben we wederom gepleit voor meer betaalbare woningen (30%) en we hadden een flink aantal amendementen. Het college besloot de woonvisie van de agenda te halen om deze amendementen te verwerken. Tot ons genoegen zijn onze amendementen allemaal verwerkt, behalve dat met de 30%. Het college blijft erbij dat 25% genoeg is (volgens het woningmarktonderzoek zou daar niet meer behoefte aan zijn). Het probleem is, dat dit ook nog eens alleen bij een hoger aantal dan 40 nieuwe woningen toegepast zal worden. En dat is in onze dorpen bijna niet mogelijk! (Bovendien kan een projectontwikkelaar daar altijd onderuit komen). Komende donderdag, wanneer de woonvisie op de raadsagenda staat, zullen we dus opnieuw een amendement indienen (samen met een aantal andere partijen) om het percentage omhoog te schroeven.

Wat de statushouders betreft doet Hollands Kroon het goed, wij hebben gemiddeld minder achterstand. Bedenk dat statushouders inwoners zijn zoals u en ik, met even veel rechten (maar zij zitten vaak al jaren met een heel gezin op een kleine kamer in een AZC, daardoor zonder mogelijkheden om een normaal bestaan van werk, inkomen en gezinsleven op te bouwen – terwijl dat wel is wat we van ze verlangen). Ik weet niet of uw dochter al woningen aangeboden heeft gekregen, maar de ervaring leert dat er soms wel woningen beschikbaar zijn maar dan vallen deze (of de locatie) niet in de smaak en wacht men liever op een betere. Mensen uit Niedorp voelen er weinig voor om naar Hippolytushoef te verkassen – en andersom – wat begrijpelijk is gezien de sociale netwerken die mensen hebben.

Ook wij vinden het raar overkomen dat er wel aanvragen voor grootschalige huisvesting van arbeidsmigranten worden gedaan (voor de duur van max. 20 jaar, het is tijdelijk), terwijl het voor reguliere woningen zo lastig is. Het gaat om gronden die niet voor ‘gewone’ woningbouw geschikt zijn en ook hier heeft het met marktwerking te maken; aan de arbeidsmigrant valt te verdienen. Wij vinden dat arbeidsmigranten hoe dan ook fatsoenlijk gehuisvest moeten worden.

Hollands Kroon ligt wat energiewinning betreft ver voor op andere gemeenten, voor nu dus pas op de plaats. Zonnepanelen op daken en op water (bijvoorbeeld bassins bij waterzuiveringsinstallaties) bieden nog heel veel potentieel