brief 12-2020-005 Waarom is de Wieringermeer aantrekkelijk voor datacenters?

20 december 2020

Een briefschrijver vraagt waarom uitgerekend de Wieringermeer zo aantrekkelijk is voor de vestiging van datacenters. En er worden toch vooral data van Afrikaanse gebruikers opgeslagen?

Antwoord: Nederland is een veilig, vredig en politiek betrouwbaar land, zonder natuurrampen en met een vlak landschap. De energievoorziening is stabiel. De Wieringermeer ligt gunstig ten opzichte van andere dataknooppunten, o.a. in Schotland en Duitsland. Er is ruimte, het is dicht bij de Metropoolregio/randstad en de bestemde grond is relatief goedkoop.

Nederland is een gunstig ‘knooppunt’ in Europa: Rotterdamse haven, Schiphol, wegtransport. Voor veel grote distributiecentra (waar al onze online-aankopen worden verdeeld) is het dan ook aantrekkelijk om zich juist in Brabant en Limburg te vestigen, dichtbij Duitsland, België en Frankrijk.

Onze data worden verspreid opgeslagen; heel veel Nederlandse data zijn bijvoorbeeld opgeborgen in Schotland.