Door Elbert Volkers op 7 april 2014

mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}

Ik ben afgelopen vrijdag 4 april naar de studiedag WMO, burgerkracht en zelfredzaamheid geweest. Als u op lees verder klikt kunt u het verslag lezen.

Beste mensen,

Afgelopen vrijdag 4 april naar de studiedag geweest die georganiseerd was door de provinciale werkgroep 50+ van de PvdA. Deze dag had als onderwerp Burgerschap en zelfredzaamheid. Vanuit Hollands Kroon hebben Tonny Verdonk en Bertus Spaansen zitting in deze werkgroep. We werden dan ook bij de deur welkom geheten door Tonny

Dat er veel gaat veranderen voor ouderen die zorg en ondersteuning nodig hebben bij het zelfstandig blijven wonen staat als een paal boven water. Begeleiding en thuiszorg worden de verantwoordelijkheden van de gemeenten. Burgerkracht en zelfredzaamheid worden steeds belangrijker. We hebben besproken tegen welke regels lopen burgerzin initiatieven aan, waar hebben zij last van en waar liggen de oplossingen .

De dag was bedoeld voor raadsleden, wethouder, leden van de vakbond en Wmo raden en vrijwilligers die betrokken zijn bij burgerinitiatieven.

U begrijpt het al, niet alleen PvdA leden waren aanwezig ook heb ik gezien dat er leden van andere partijen uit Hollands Kroon waren. Goed om te zien dat het onderwerp een brede scharen van mensen trok uit de hele provincie Noord-Holland.

Jammer dat er van de 5 werkgroepen de eerste 2 over ingetekend waren. Er moesten dus mensen naar werkgroepen toe die ze niet gekozen hadden. Dat het ook interessant kon zijn dat heb ik zelf ervaren.

Grace Tanamal voor ons een bekend kamerlid ( werkbezoek Hollands Kroon) hield ons voor het belang van maatschappelijke initiatieven, mantelzorg en vrijwilligerswerk

Jacques Loomans directeur van Zorgbelang Noord-Holland hield een vlammend betoog over: Wat vraagt het van de overheid op participatie van zorgvragers en burgers te stimuleren en waar kan de overheid het “meedoen” in de maatschappij beter en efficiënter ondersteunen. Ik vond het een hele nieuwe gedachte dat je niet alleen horizontaal moet bemensen maar ook vertikaal. In de zin van organiseren.

Nel Klaasse-Bos leidde ween werkgroep waar bij als voorbeeld werd genoemd dat dementerende bewoners ondersteund werden door buurtbewoners.

Natuurlijk Jaap de Knegt van het platform Dorpshuizen. Jammer dat Bertus Spaansen ziek was. Hij was het beslist eens met de stelling dat een dorpshuis een basis voorziening is en onontbeerlijk voor een leefbaar dorp.

Marieke Boon van de Hugo Hopper uit Heerhugowaard vertelde over het ontstaan van de Hugo Hopper met als doel het bieden van passend aanvullend vervoer voor alle inwoners uit Heerhugowaard voor wie het reguliere openbaar vervoer en eigen vervoer niet of minder makkelijk te gebruiken is. Het is vergelijkbaar met onze Belbus. Alleen met dat verschil dat de Hugo bus 6 dagen van de week een vast route heeft met vaste rijtijden. Het leuke van de Hugo hopper is dat gebruikers in de loop van de tijd zelf de route kunnen veranderen.. Onze discussie spitste zich toe op verdringing van reguliere arbeidsplaatsen door vrijwilligers. Bij ons aan tafel zat Saskia Andriessen zij heeft onderzoek gedaan naar verdringing. Het blijkt niet zo te zijn. vrijwilligers vullen een “gat” in de markt. De Hugo Hopper is op vele plaatsen inzetbaar met uitzondering van Amsterdam Zuid Oost. Daar nemen de zogenaamde  snorders de taak op zich om zeer goedkoop te vervoeren. Een ander heet hangijzer kwam ter tafel. De directeur van de Hugo Hopper Marieke en Dick de Leeuw directeur van een zorgbureau waren van mening dat je beter zaken kunt regelen met een VVD bestuurder dan met een PvdA bestuurder. De bestuurder van de PvdA haalt er altijd een doelgroep bij waarvoor gewerkt moet worden en roept allerlei belemmeringen op. We hadden tijd te kort om het goed uit te praten.

Elvira Sweet sloot de bijeenkomst af met een gemotiveerde oproep om ons te blijven inzetten om de transitie tot een goed einde te brengen en ons oor te luister te leggen bij de inwoners. Kortom een zeer zinvolle dag met dank aan de werkgroep.

Elbert Volkers. Hollands Kroon

Elbert Volkers

Ik ben Elbert Volkers geboren in 1947. Getrouwd met Tineke Hoekstra en samen hebben we 4 kinderen. Mijn kernwaarden zijn: Betrokken: wil zichtbaar betrokken zijn bij mensen achter de dossiers Geloofwaardig: ik vraag me dagelijks af of ons en mijn handelen geloofwaardig over komt Onafhankelijk: sta open voor initiatieven uit de samenleving, voor opvattingen van

Meer over Elbert Volkers