Door Sylvia Buczynski op 21 februari 2017

Verslag canvassen in Hippolytushoef

Sylvia Buczynski schreef en verslag over onze canvasactie in Hippolytushoef.

Op bezoek in Hippolytushoef

In Hollands Kroon hebben we de goede gewoonte om iedere zes weken te gaan ‘canvassen’ in een wijk, een buurt of straat in een van de kernen. Met z’n tweeën bellen we huis na huis aan om in gesprek te gaan. Als raadslid vind ik het leuk om me voor te stellen aan onze inwoners en om te luisteren naar wat er in de buurt speelt.

Het is iedere keer weer hartverwarmend hoe vriendelijk we te woord worden gestaan en hoe graag de mensen iets vertellen over hun woonomgeving. Ook als men helemaal niet ’van de PvdA’ is wordt ons bezoekje – op een uitzondering na – heel erg gewaardeerd.

Afgelopen zaterdag waren we in Hippolytushoef. Op deze mistige ochtend liep ik samen met Johan Veul in een straat aan de rand van het dorp; de huizen hebben een prachtig weids uitzicht met het zwembad op steenworp afstand. Een aantal mensen woont er al heel lang, zelfs vanaf 1969, zoals een tevreden mevrouw vertelde: ‘maar in die tijd was er veel meer ‘reuring’ in het dorp, het is schraal geworden’.

In dit buurtje lag het voor de hand dat ‘het zwembad’ en de verplaatsing van de school (naar de Elft) gespreksonderwerpen waren. Iedereen was voor behoud van het zwembad, de meeste (ook klein-)kinderen maken er gebruik van en een aantal senioren doet er mee aan een bewegingsuurtje.

Over de locatiekeuze voor de brede school waren de mensen die we spraken tevreden: de beste plek; als het parkeren voor halen en brengen maar goed geregeld wordt. Uitzondering was een moeder van jonge kinderen, voor wie de nieuwe school een eind verder weg ligt om te fietsen, wat bovendien vanwege het verkeer niet ongevaarlijk is. Maar deze mevrouw voegde er lachend aan toe dat ze er, als de kinderen eenmaal de deur uit zijn, waarschijnlijk heel anders tegenaan zal kijken.

Andere buurtbewoners zijn juist opgelucht dat straks een einde komt aan de verkeersoverlast en de herrie tijdens het halen en brengen van kinderen naar de opvang.

We vroegen de mensen ook nog wat ze de beste optie voor de Hoofdstraat vinden: dicht voor autoverkeer of open?

Het maakt de meeste niet zoveel uit, maar ze vinden dicht beter, gezien de vergrijzing. Voor ouderen vormen de stoepjes een obstakel. Omdat het maar om zo’n korte straat gaat, vindt men dat de winkeliers wat overdrijven als ze beweren dat de klandizie wegblijft als de straat dicht gaat voor autoverkeer.

Uiteraard kwam ook ditmaal het onderhoud van het openbare groen ter sprake. In de buurt is een aantal mensen zeer actief: ze houden de boel schoon en verzorgen de ijsbaan. Vooral de slechte onkruidbestrijding is een doorn in het oog en de modderige schelpenpaadjes zouden weer eens voorzien moeten worden van een nieuwe laag.

Niet alleen voor jongeren valt er weinig te beleven in het dorp; sinds een aantal horeca-gelegenheden gesloten is moeten sommige verenigingen uitwijken naar bijvoorbeeld een zaaltje in een seniorencomplex en daar moet men ’s avonds stilletjes doen, op tijd wegwezen en is er geen gelegenheid om nog gezellig wat te drinken.

Sylvia Buczynski,

fractievoorzitter PvdA Hollands Kroon

Sylvia Buczynski

Woordvoerder voor de portefeuilles: Verkeer, vervoer, waterstaat, Economische zaken Recreatie en toerisme Kunst en cultuur Op de middelbare school kwam ik er al achter dat de sociaaldemocratische beginselen mij het meest aanspraken en vanaf het moment dat ik mocht stemmen koos ik dan ook voor de PvdA. Na mijn opleiding aan de kunstacademie ben ik