Toeslagenaffaire in Hollands Kroon

Door Sylvia Buczynski op 21 januari 2021

Namens de Fractie en de afdeling Hollands Kroon van de PvdA heeft Sylvia Buczynski vragen gesteld aan het college van de gemeente Hollands Kroon. De PvdA wil weten of er in Hollands Kroon ook gezinnen zijn die zijn getroffen de de “toeslagenaffaire”. De vragen zijn vet gedrukt en de antwoorden van het college zijn cursief.

Geachte leden van het college,

Door wat bekend staat als ‘de toeslagenaffaire’ zijn heel veel gezinnen in financiële problemen gekomen. Ondanks toezeggingen van het Kabinet, dat er een tegemoetkoming komt, hebben de getroffen ouders nog niets ontvangen.

De Partij van de Arbeid heeft de volgende vragen:

1. Hoeveel getroffen gezinnen zijn bekend in Hollands Kroon?

De VNG heeft ons laten weten dat er voor Hollands Kroon 7 gedupeerde gezinnen zijn. Waarvan 1 gezin problematisch. Slecht 1 gezin heeft zich zelfstandig gemeld bij de gemeente. Deze ontvangt nu hulp via team schulddienstverlening.
Ivm de AVG mogen wij niet zomaar de namen krijgen van deze gedupeerden. Vanaf deze week zal de Belastingdienst alle gemeente waarin gedupeerden woonachtig zijn, machtigen om contact op te nemen met de inwoner, zodat er hulp geboden kan worden op het gebied van huisvestiging, inkomen, schulden, zorg en gezin. Wij ontvangen hiervan van de VNG een concept machtiging, concept verwerkingsovereenkomst en een voorzet voor een collegevoorstel. Deze stukken moeten ondertekend worden door het College. Daarna krijgt de contactpersoon voor de contactgegevens (ligt bij team Schulddienstverlening) toegang tot de namen van de gedupeerden. De lijst met gedupeerden zijn mensen die zich zelf bij de belastingdienst hebben gemeld als gedupeerde. De belastingdienst heeft deze nog niet erkend als gedupeerden. Dit onderzoek loopt nog. Maar hulp gaat wel al starten vanuit de gemeente. Later ontvangen echte gedupeerde een brief van de belastingdienst dat zij daadwekelijk gedupeerd zijn.

2. Heeft u een speciaal telefoonnummer/laagdrempelig loket waar getroffen ouders zich kunnen melden en hoe wordt dit gecommuniceerd?

We hebben op onze site informatie staan. Als mensen zoeken op “toeslagenaffaire” vinden ze de juiste informatie. We hebben geen speciaal telefoonnummer. Ons eigen telefoonnummer is laagdrempelig genoeg. En als de namen bekend zijn, nemen wij zelf contact met de mensen op. Dit doen wij door te bellen of persoonlijk langs te gaan als er geen contactgegevens bekend zijn. Dit is meer passend bij de dienstverlening van Hollands Kroon.

Tevens hebben wij alle kinderdagverblijven en BSO’s aangeschreven met het verzoek om een informatiestukje te plaatsen op de site of in de nieuwsbrief. Daarin geven wij ons telefoonnummer en mailadres zodat mensen ook via die weg informatie over ons ontvangen en zich kunnen aanmelden.

3. Wat kan de gemeente doen om deze ouders te helpen?

Het begint bij een algemeen gesprek waarin wij vragen of mensen hulp nodig hebben. Het is vrijwillige hulp en dus niet verplicht voor mensen om onze hulp te aanvaarden. Dit is ook nadrukkelijk de boodschap van de belastingdienst. Vanuit het wijkteam vinden normaal gesproken al altijd brede intakegesprekken plaats. We zullen dus in gesprek met de gedupeerde kijken waar de problemen zijn ontstaan. En worden door het juiste team opgepakt:

• Schulden -> team Schulddienstverlening
  • Inkomen -> team Bijstand
  • Werk -> team CUP (consulenten uitstroom en participatie
  • WMO -> Incluzio
  • Jeugd -> Incluzio
  • Schulden gemeentelijke belasting -> Team Invordering

4. Biedt de gemeente een helpende hand? Zo ja, waar bestaat die helpende hand uit?

Zie vraag 3. Daarnaast begint het met het luisterend oor en helpen in de weg binnen de gemeente. Het zal advies en hulp op maat worden. Het is nu niet inzichtelijk welke problemen er echt zijn. Dus kan deze vraag ook moeilijk beantwoorden nu.

We hebben vanuit het Rijk een budget gekregen om de hulp te bieden. Dit budget mag gebruikt worden voor het opstellen van het plan van aanpak, het uitvoeren van de hulp en de nazorg. Hiervoor zijn normbedragen vastgesteld. Hoeveel wij ontvangen en wat de normbedragen zijn, is voor nu bij team Schulddienstverlening niet precies bekend. De afdeling Financiën is hier voor ons nu meer informatie aan het uitzoeken. Wij ontvangen dit in de loop van de week. Het ontvangen bedrag is in ieder geval een voorschot. En de verantwoording vindt plaats via de jaarrekening met de CICA. Ook indien het bedrag te kort is, kan er nog een aanvulling aangevraagd worden via deze weg. Alleen als iemand vanuit de belastingdienst erkend is als gedupeerde (dus een brief heeft ontvangen), krijgen wij de genoemde kosten vergoed.

Met vriendelijke groet,
Partij van de Arbeid