Standpunt over huisvesting van tijdelijke arbeidsmigranten nabij Nieuwesluis

Door Sylvia Buczynski op 29 november 2019

© BreBuc / PvdA HK

In de gemeenteraadsvergadering van 28 november kwam ‘principeverzoek Joods werkdorp’ aan de orde. In dit verzoek staat het plan om nabij en gedeeltelijk in het gebouw van het voormalige joodse werkdorp een logiesaccommodatie te maken voor tijdelijke werknemers.

De projectontwikkelaar wil in een gedeelte van het gebouw ruimte bieden voor een herinneringscentrum.

Het PvdA standpunt kunt u hieronder lezen.

Nog geen besluit over Joods Werkdorp

In de jaren dertig van de vorige eeuw verbleven tijdelijk zo’n 300 joodse vluchtelingen in het Werkdorp aan de Nieuwesluizerweg. Ze zouden er een vak leren om hun droom van een nieuw bestaan, in een ander land, waar te kunnen maken.

Aan de droom van de joodse pioniers werd in 1941 door de Duitse bezetter een bruut einde gemaakt. Daarmee is het karakteristieke gebouw een monument in de geschiedenis geworden.

Vandaag de dag komen er ook mensen met een toekomstdroom naar ons land; ze komen hier werken om met het verdiende geld een beter bestaan op te kunnen bouwen, meestal in hun land van herkomst.

Over de vraag of het wenselijk is en wie er beter van wordt dat er zoveel tijdelijke buitenlandse arbeiders komen, kan je een hele discussie voeren; feit is dat er heel veel bedden nodig zijn en daarom hebben we regels opgesteld waaraan de huisvesting moet voldoen.

Met de mogelijkheid om daarvan af te wijken, mocht zich een uitzonderlijk geval voordoen.

De indiener van het principeverzoek om op het terrein 280 arbeidsmigranten onderdak te bieden maakt daar gebruik van en het is aan de gemeenteraad om te beslissen of we daarmee instemmen.

We weten allemaal dat de ontwikkelaar het Joods Werkdorp ooit heeft aangeschaft met de bedoeling om dit te exploiteren als logies.

De Partij van de Arbeid vindt het gedurfd dat hij opnieuw een kans waagt, hij heeft immers al eens de kous op de kop gekregen. Tussentijdse pogingen om er een museum in te vestigen zijn gestrand op de kosten van restauratie en exploitatie.

Het moet gezegd: het plan dat hij ons kortgeleden presenteerde ziet er gelikt uit. Prachtig vormgegeven gebouwen en omgeving, een verantwoorde invulling, voldoende parkeerplaatsen. En ook nog eens – hoera! – de redding van het rijksmonument, immers er kan door het verdienmodel geld gestoken worden in de restauratie en er wordt zelfs een bijdrage in het vooruitzicht gesteld voor de exploitatie van een in te richten joods herinneringscentrum, voor een paar jaar. Dat klinkt ook als een droom…?

Hoewel er ooit barakken gestaan hebben die tijdelijk logies boden en het hoofdgebouw voor allerlei praktische doeleinden gebruikt werd, kijken we daar gezien de huidige situatie en de historie van het gebouw anders tegenaan. De tijden zijn veranderd.

Dit plan voor grootschalige logiesaccommodatie wijkt niet een beetje af van onze kaders, maar staat daar haaks op. Daarom was de PvdA niet van plan in te stemmen met het principeverzoek.

Ook bij andere partijen leefden nog veel vragen en daarom is besloten het voorstel nog niet in stemming te brengen, maar uit te stellen.