Door Amanda van Dijk op 16 juli 2013

Reacties op ons NEE tegen de JSF

Bestuurslid Bert Lont initieerde een oproep aan onze Tweede en Eerste Kamerleden om NEE te zeggen tegen de JSF. Deze oproep wordt ondersteund door onze fractie, wethouder en bestuur van Hollands Kroon. Onze minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans zal binnenkort Hollands Kroon bezoeken om met ons in discussie te gaan. Wat is uw mening? Reacties welkom!

Er komen veel reacties op van andere afdelingen, deze zijn voornamelijk positief. Zo besloot afdeling Steenbergen onze e-mail door te sturen aan al hun leden en daar kwamen diverse positieve reacties op. Afdeling Amsterdam-Zuid, Oost-Gelre, Veere, Harlingen,  Coevorden, Aalsmeer, Groningen, Gewest Noord-Holland, Zaanstreek of vertegenwoordigers daarvan gaven aan ons te steunen en blij te zijn met onze actie. Afdeling Weert deed een soortgelijke oproep aan onze Tweede Kamerfractie . Uit Zaandam kwam een ondersteuning van mensen die ook lid zijn van de netwerkgroep Defensie van de PvdA

Onze woordvoeder Defensie in de Eerste Kamer, mevrouw Vlietstra, gaf aan dat in commissie BDO (Buitenlandbeleid, defensie, ontwikkelingssamenwerking) bij de bespreking van de visie op de krijgsmacht onze mening meegenomen zal worden. Fijn!

Ook werden ons interessante stukken toegezonden, zoals een Clingendael-rapport en een tekst uitgesproken door de afdeling Harlingen ter gelegenheid van een infoavond over de JSF.

Er zijn ook tegengeluiden van mensen die onze oproep populistisch of te laat vinden of meer onderzoek, meer debat willen.

We kregen een persoonlijke reactie van Diederik Samsom. Hij geeft aan ervoor te zorgen dat de kosten van de JSF nooit de 370 miljoen zullen overstijgen. Dat door bijvoorbeeld minder toestellen te kopen. Onze vraag is of het dan niet helemaal verspild geld is.

Goed om te merken dat onze oproep aankomt, steun geniet en leuke discussie geeft. En dat in de vakantieperiode. Geniet ervan! Binnenkort meer over verwachte bezoeken van Frans Timmermans en Diedrik Samsom.

Informatie uit de medea
BNR,

1 vandaag

Omroep Brabant