PvdA stelt schriftelijke vragen over kruispunten Kanaalweg (N248). Vervolg

Door Fractie op 8 januari 2021

Het college heeft bij monde van de wethouder de heer Meskers antwoord gegeven op onze vragen over de kruisingen N248.

Geachte fractie,

Op 13 december 2020 heeft u politieke vragen (nummer PV-2057) gesteld over Gevaarlijke oversteek N248. In deze brief beantwoorden wij de door u gestelde vragen. U vindt de antwoorden direct onder de vragen.

Reactie

1. Welke stappen heeft Hollands Kroon ondernomen om dit probleem bij de Provincie onder de aandacht te brengen? En zo ja, wat is de reactie?

Hollands Kroon heeft op meerdere momenten ambtelijk contact gehad met de provincie over de kruising N248/ Waardpolderhoofdweg in Kolhorn. Daarnaast is er bij een eerder ongeval op de kruising N248/ Kreil ook ambtelijk contact geweest samen met de verkeersveiligheidsadviseur van de politie. De reactie van de provincie is dat er onderzoek gedaan wordt en dat overlegd wordt met de afdeling verkeersveiligheid. Het contact hierover met de provincie verloopt moeizaam.

1. Heeft de gemeente Hollands Kroon contact met Schagen om hierin gezamenlijk op te trekken?

Het college van Hollands Kroon en Schagen hebben op 4 december 2020 gezamenlijk een dringend beroep gedaan op Gedeputeerde Staten over de N248. In januari gaat de provincie van start met een onderzoek naar de verkeersveiligheid op het kruispunt N248/Wadweg. Ook heeft de gedeputeerde Olthof aangegeven open te staan voor het in ontvangst nemen van de handtekeningen, verzameld door een actievoerder in Wieringerwaard, om aandacht te vragen voor deze locatie.

1. Welke maatregelen kan de gemeente Hollands Kroon zelf treffen op de gemeentelijke wegen richting N248?

De gemeente kan geen maatregelen treffen, want het probleem bij de kruisingen is de oversteekbaarheid voor fietsers over de provinciale weg N248. De provincie zou de fietsoversteken veiliger kunnen maken door het onmogelijk te maken om de weg in een keer over te steken, dus een soort slinger te maken in de middengeleider op de weg. Een tweede optie is om de sluip-paadjes, die door veelvuldig gebruik zijn ontstaan, ontoegankelijk te maken. Ook kan het fietspad uitgebogen worden, zodat de fietsers altijd haaks op de kruising aankomen en beter naar links en rechts kunnen kijken.
Voor de veiligheid van hele N248 blijft het college een lobby voeren bij de provincie. Daar hoort ook de onoverzichtelijke kruising met de Waardpolderhoofdweg bij. Waar dat van toegevoegde waarde is, houden we contact met de gemeente Schagen. Het college steunt de initiatieven van de inwoners in hun acties voor een betere verkeersveiligheid op de N248 en beschouwt die als goede ondersteuning voor onze contacten met de provincie in dit dossier.

Met vriendelijke groet,
Th.J. Meskers
Wethouder Economische Zaken

Fractie