Door Sylvia Buczynski op 8 februari 2014

font-size:10.0pt;
font-family:”Times New Roman”,”serif”;
mso-fareast-language:JA;}
Hieronder de motie die de PvdA afgelopen dinsdag heeft ingediend om de locatie ‘De Zaaier’ in Slootdorp definitief af te serveren voor nieuwbouw van de school en mijn commentaar op het interpellatiedebat dat was aangevraagd door D66 en – tot mijn grote verbazing – onze coalitiegenoot VVD.

De motie

De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 1 februari 2014

Roept het college op om het bedrag vrij te maken (€ 204.500) dat nodig is om de nieuwe school te bouwen op de plek van de Regenboog, mocht de locatie sportvelden niet worden goedgekeurd door de provincie.

Toelichting

Over de locatiekeuze van de te bouwen school in Slootdorp is onrust ontstaan, nadat de keuze van het schoolbestuur (tegen de zin van de ouders) gevallen was op de locatie van De Zaaier.

Ook de inwoners van Slootdorp vinden de locatie bij de sportvelden de beste, maar deze bevindt zich buiten de z.g. rode contouren, buiten bebouwd gebied, wat de kans op toestemming van de provincie klein maakt. Het betekent dat nut en noodzaak moeten worden aangetoond om de bouw op deze plek mogelijk te maken – wat soms jaren kan duren en waarbij het gevaar van frustratie op de loer ligt. Dat is ook een van de redenen waarom in eerste instantie niet stevig op deze locatie is ingezet. Gekeken is naar haalbaarheid en betaalbaarheid. Voor de tweede keuze, locatie De Regenboog, is meer geld nodig voor o.a. parkeerplaatsen. Geld dat vooralsnog niet door de raad beschikbaar is gesteld, waardoor de locatie De Zaaier overbleef.

Het ICS rapport en de verdere informatie zijn gedurende het proces beschikbaar geweest, dus iedereen kan op de hoogte zijn van de gemaakte afwegingen.

Het benodigde bedrag kan over 30 jaar worden afgeschreven.

Beoogd resultaat

Bouw van de nieuwe school op een locatie die kan rekenen op breed draagvlak en waarmee we zeker weten dat de locatie van de Zaaier definitief afvalt.

Commentaar

Wanneer je als politieke partijen afspreekt om een coalitie te vormen en met elkaar samen te werken aan een stabiele koers in de gemeente is het teleurstellend als een van de partners, in dit geval de VVD, er plotseling op uit lijkt te zijn om je wethouder onderuit te halen. En dat terwijl men precies kan weten hoe de vork in de steel zit, dat er nog volop aan gewerkt wordt. Het zal wel te maken hebben met verkiezingskoorts en de drang om je te profileren.

Uit het door D66 aangevraagde interpellatiedebat waar de VVD zich bij had aangesloten, bleek dat de wethouder niets verkeerd gedaan heeft. In aanloop naar de procedure is niet ingeschat hoeveel commotie er zou ontstaan. Het is immers aan schoolbestuur en MR/ouders om met elkaar in overleg te gaan. De wethouder gaat daar niet tussen zitten. Hij kon er niets aan doen dat dit overleg stroef verliep en niet de gewenste uitkomst had. Voor de ouders is locatie Belboei favoriet, met De Regenboog als nummer twee.

Ze kwamen in actie en de raad werd middels brieven en insprekers op de hoogte gebracht.

Sommige politici laten zich gemakkelijk meeslepen door de emoties. Nadat er meer dan 400 handtekeningen waren opgehaald moet D66 een kans geroken hebben; 400 potentiele kiezers! De boodschap ‘Kijk eens hoe wij voor jullie opkomen!’- jammer dat de VVD zich hierin heeft laten meeslepen?

Door onze motie af te wijzen bleek dat het om een publiciteitsstunt ging. Krokodillentranen.

En locatie De Zaaier is hiermee helaas nog niet van de baan.

Sylvia Buczynski

Woordvoerder voor de portefeuilles: Verkeer, vervoer, waterstaat, Economische zaken Recreatie en toerisme Kunst en cultuur Op de middelbare school kwam ik er al achter dat de sociaaldemocratische beginselen mij het meest aanspraken en vanaf het moment dat ik mocht stemmen koos ik dan ook voor de PvdA. Na mijn opleiding aan de kunstacademie ben ik

Meer over Sylvia Buczynski