Het nieuwe politieke jaar is weer begonnen.

Door Elbert Volkers op 11 januari 2020

Het nieuwe politieke jaar is weer begonnen. Onze eerste openbare fractieavond van 2020 is op maandag 13 januari in het gemeentehuis aan De Verwachting 1A in Anna Paulowna, aanvang 20.00 uur.  Op onze website kunt u de raadsagenda van 23 januari inzien.

Wat staat ons het komende jaar te wachten aan spannende zaken die ons als inwoner raken of inspireren? Voor onze fractie en steunfractie is het van belang dat we goed voorbereid het debat in de raad kunnen voeren. Maar ook dat we gevoed worden door onze inwoners en deze bij de publieke zaak betrekken. Onze voorzitter Sylvia Buczynski heet u van harte welkom om mee te praten over de geagendeerde onderwerpen. (Bel bij aankomst i.v.m. openen van de deur 06 51 37 01 26.)

De hoofdzaken die spelen: De schaalvergroting heeft op veel terreinen geleid tot decentralisaties, zoals in het sociaal domein. De gemeente zit inmiddels vast in een groot web van regionale verbanden. De voorbereidingen voor en uitvoering van beleid vinden plaats in deze samenwerkingsverbanden. Dat noemen we dan verlengd lokaal bestuur; daarbij is in de regel geen volksvertegenwoordiger aanwezig. Integrale afwegingen in onze raad worden steeds moeilijker en onze invloed verzwakt.

Door de regionalisering staat de lokale democratie onder druk. Er moet meer ruimte komen om het gesprek in de gemeenteraad te voeren. De afstand van de inwoners tot het bestuur moet kleiner worden. Een idee is dat in het algemeen bestuur van samenwerkingsverbanden ook raadsleden van de aangesloten gemeenten zitting zouden moeten hebben.

Zorg: sommige raadsleden en bestuurders van Hollands Kroon kijken vooral naar de financiële, zakelijke kant van het sociaal domein en minder naar de inrichting en de gevolgen voor de mensen die zorg nodig hebben. Terwijl er bij het Rijk geld op de plank blijft liggen dreigen gemeentelijke voorzieningen het loodje te leggen door tekorten.

De omgevingswet: In veel gemeenten, ook in Hollands Kroon, is een omgevingsplan gemaakt waarin alle regels voor de fysieke leefomgeving zijn opgenomen. Ook de Provincie Noord-Holland maakt een omgevingsverordening, net als het Waterschap HHNK. De wet moet op 1 januari 2021 gereed zijn en wacht nog op besluitvorming in de 1e kamer. Voor de gemeenteraad betekent het dat we hard aan het werk zijn met de voorbereiding. Het plan moet ook nog omgevormd worden tot het Digitaal Stelsel Omgevingswet, wat nodig is om de nieuwe wet te kunnen uitvoeren.

De energietransitie: Een enorme klus, die ook weer gepaard gaat met een regionale aanpak. Dit moet leiden tot een Regionale Energie Strategie (een verplichting van de regering, die ons land in 30 regio’s verdeeld heeft). Als Kop gemeenten ontwikkelen we met elkaar een visie en hierbij moeten natuurlijk ook onze inwoners betrokken worden. Dat gebeurt aan de zogenaamde gesprekstafels. In hoofdlijnen ligt het al vast.

Voor belangrijke onderwerpen is een sterke positie van de gemeenteraad onontbeerlijk. De fractie van de Partij van de Arbeid beoordeelt de voorstellen vanuit onze sociaaldemocratische beginselen en om tot een weloverwogen besluit te komen horen we graag wat er speelt en tegen welke problemen onze inwoners aanlopen. We staan open voor uw mening, wensen, ideeën en tips. Welkom op onze fractievergadering.

Elbert Volkers

Ik ben Elbert Volkers geboren in 1947. Getrouwd met Tineke Hoekstra en samen hebben we 4 kinderen. Mijn kernwaarden zijn: Betrokken: wil zichtbaar betrokken zijn bij mensen achter de dossiers Geloofwaardig: ik vraag me dagelijks af of ons en mijn handelen geloofwaardig over komt Onafhankelijk: sta open voor initiatieven uit de samenleving, voor opvattingen van

Meer over Elbert Volkers