Gemeenteraadsvergadering van 17 december 2020

Door Fractie op 21 december 2020

Raadsvergadering 17 december

Derde bestuursrapportage 2020

De derde bestuursrapportage biedt ons een tussentijds overzicht van de gemeentelijke financiën. Het is een helder en overzichtelijk document. Na lezing is onze conclusie dat we ons gelukkig mogen prijzen met hoe we er op dit moment voor staan, namelijk flink in de plus. Toch moeten we nog wel even de adem inhouden, we weten nog niet hoe de gevolgen van de corona-crisis zullen na-ijlen.
De mutaties die worden veroorzaakt door de crisis staan keurig in een aparte kolom.
Als we kijken hoe de door het Rijk verstrekte Covid-gelden worden besteed, dan willen we een kanttekening maken. Het voorstel is om geld dat over is te deponeren in de Reserve Duurzaam Economisch Sociaal programma. Het beschikbare geld voor cultuur is nu slechts gedeeltelijk besteed en wij vinden het niet terecht wanneer de rest later voor iets anders gebruikt gaat worden. (Uit het antwoord op vragen van de VVD blijkt dat gelden niet gelabeld zijn en proeven we dat ondernemers vooraan staan voor steun). Dat vinden we verontrustend, aangezien cultuur er altijd zeer bekaaid vanaf komt. Dat deze sector wat de bijdrage aan onze nationale economie betreft zelfs ver boven het aandeel van de agrarische sector uitstijgt, lijkt niemand te beseffen. Heel veel mensen zijn voor hun boterham afhankelijk van de zwaar getroffen cultuursector. Wij wilden graag weten of het college ons op dit punt kon geruststellen. De wethouder verwees naar het Cultuurplatform Hollands Kroon en Triade; dat zouden de aangewezen organisaties zijn die weten waar de gelden in kunnen worden gezet. Het gaat over onderwijs en verenigingen; de professionele beroepsgroep is niet in beeld. Wat ons betreft een te gemakkelijk antwoord en we verwachten een verantwoording over de bestede gelden.

Woonvisie Hollands Kroon

De woonvisie was aan een flinke opfrisbeurt toe en hoewel er flink aan gepoetst is, had deze wat de PvdA betreft best nog wat ambitieuzer gekund. In Hollands Kroon is woningbouw in de afgelopen jaren helemaal aan de markt overgelaten. Comfortabel: gewoon afwachten. We kunnen rustig stellen dat een groot deel van onze inwoners daarmee nogal verwaarloosd is. Het college lijkt nu eindelijk te zijn wakker geschud. Eerlijkgezegd vielen we bijna van onze stoel van verbazing dat de gemeente meer regie wil nemen en zelfs de mogelijkheid voor een ‘starterslening’ genoemd wordt.
Ons initiatiefvoorstel daartoe (in 2014) werd nog weggestemd, terwijl alle ons omringende gemeenten en twee van onze fusiegemeenten wel zo’n regeling kenden. Wat ons betreft hoeft een onderzoek dus niet lang te duren; de voorbeelden liggen voor het oprapen, lenen is momenteel gunstig -dus zo snel mogelijk invoeren!
Het participatietraject vinden we mager; de meeste reacties hadden een persoonlijk belang (‘mijn zoon kan geen huis vinden’ of – ‘ik wil naar een appartement’). Het blijft lastig om mensen echt te betrekken bij een bredere toekomstvisie.
Het is goed dat de gemeente een actieve, faciliterende rol wil hebben en bij nieuwe initiatieven het ‘ja, tenzij’ principe wil hanteren. Tot nu toe lopen dergelijke initiatieven heel veel frustratie op.
De woonvisie is eerder van de agenda gehaald, omdat er een flink aantal amendementen waren ingediend.  Het is verheugend dat de meeste zijn verwerkt in deze nieuwe versie. Flex-woningen voor urgente gevallen worden nadrukkelijker genoemd, net als de mogelijkheid voor het splitsen van woningen. Misschien dat ons aangenomen initiatiefvoorstel voor LAT woningen eindelijk tot uitvoering gebracht kan worden. Helaas is het percentage te realiseren betaalbare huurwoningen niet aangepast, er staat nog steeds 25%. Gelukkig deelt een aantal andere partijen onze mening dat dit percentage minimaal 30% moet zijn, als je een substantieel aantal wilt kunnen verwezenlijken. Daarom hebben we alsnog een amendement ingediend namens PvdA, D66, Christen Unie, GroenLinks en LADA. Helaas is dit amendement verworpen.

Voorstellen onderzoek Toetsingskamer 2021

Nadat op verzoek van de PvdA de jeugdzorg Plus is besproken in RRN verband, hebben we beslist meer inzicht gekregen, maar er blijven nog steeds twijfels bestaan over de aanbesteding en uitvoering. Voordat we weer een jaar verder zijn en er opnieuw een contract verlengd wordt, willen we graag dat de gemeenteraad meer inzicht en helderheid krijgt. Het is een gevoelig onderwerp dat kwetsbare kinderen betreft. Hoe eerder alles op orde is, hoe beter. In meer van de 18 gemeenten die deze vorm van zorg samen inkopen is men kritisch en bezorgd en sommige hebben al besloten om een rekenkameronderzoek in te stellen. Daar sluit de Partij van de Arbeid Hollands Kroon zich bij aan: wij vinden dat een onderzoek naar Jeugdzorg Plus voorrang verdient.

Fractie

De fractie van de PvdA bestaat uit de leden: Sylvia Buczynski Fractievoorzitter Paul Medema De fractie van de PvdA zal op een zo constructief mogelijke wijzeopstellen. Dat zullen we doen vanuit de kernwaarden van onze partij. De fractie zal daar waar mogelijk is samenwerken met andere partijen. Portefeuilleverdeling Sylvia (wordt vervangen door Paul bij afwezigheid)

Meer over Fractie