En nu na de verkiezingen

23 maart 2022

©Brebuc 2021

Sylvia Buczynski, lijsttrekker/fractievoorzitter

‘Aan alle mensen die op ons gestemd hebben: hartelijk dank voor het vertrouwen! Komende vier jaar gaan we ons weer vol energie, goede moed en vanuit onze sociaaldemocratische idealen inzetten voor de inwoners van onze mooie gemeente.’

Hoe hebben jullie het gedaan?
In Hollands Kroon was de opkomst erg laag, maar wij hebben meer stemmen gekregen dan bij de vorige verkiezingen en behouden onze twee zetels.

Ben je tevreden?
Gezien de verhoudingen in onze gemeente ben ik tevreden. Er is veel aandacht naar huisvesting voor arbeidsmigranten, datacenters en windmolens uitgegaan. Dat is echt enorm opgeklopt in de media. Senioren en VVD zijn daarvoor afgestraft.

Wie hebben dan wel gewonnen?
Je kon al aan zien komen, dat de partij die overal tegen was, Onafhankelijk Hollands Kroon, goed zou scoren. Maar eerlijk gezegd heb ik me daar weinig van aangetrokken en heb ik onvermoeibaar vastgehouden aan ons eerlijke verhaal. Onze fractie als stabiele factor is gewaardeerd. Ook door de kiezer uiteindelijk.’

Hoe bedoel je?
De afgelopen vier jaar hield de coalitie de poorten best wel gesloten. Daarbij hebben we ons altijd kritisch, maar constructief opgesteld. Geen macht, wel invloed!

Terug naar de verkiezingen. Wat vind je van de uitslag?
Wij hebben onze “landelijke” naam niet mee, vrees ik. Het stoort me enorm dat altijd beweerd wordt dat lokale partijen beter weten wat de inwoners willen dan de landelijke. Een mantra dat telkens weer overgenomen en herhaald wordt, ook door de verslaggevers van de NOS. Grote onzin. Onze PvdA’ers zijn als inwoner net zo lokaal en actief, in alle delen van onze gemeente. We weten donders goed wat er leeft, ook de kleine dingen.

Ik vind het zorgelijk dat inwoners zo massaal kiezen voor lokale partijen die praatjes verspreiden en dingen beloven waar een gemeente helemaal niet over gaat.

Zelf konden we de afgelopen twee jaar door alle beperkingen niet naar de dorpen en wijken. We misten bijeenkomsten met inwoners en waren noodgedwongen minder zichtbaar. Ik heb wel veel tijd gestoken in het beantwoorden van mails met vragen, klachten en opmerkingen, maar dat is toch anders.

Dus het lag niet aan de campagne?
Nee, we hebben goed campagne gevoerd. Korte filmpjes online, veel gepubliceerd en advertenties geplaatst. We hadden een positieve uitstraling. In de afgelopen weken ben ik regelmatig door wildvreemde mensen op een leuke manier aangesproken en toegezwaaid.

Wat nu?
Met de mensen die nu aan zet zijn en de zetelverhouding is het niet onze wens om het college in te gaan. Met populisme en uitingen van uiterst rechts kunnen we slecht uit de voeten. We wachten af waar ze mee komen en intussen bereiden we ons in verschillende scenario’s voor op onze strategie.