De eerste digitale gemeenteraad

Door Sylvia Buczynski op 22 april 2020

© BreBuc / PvdA HK

Voor het eerst digitaal: raadsvergadering 16 april 2020

Door de maatregelen tegen verspreiding van het covid-19 virus was de vergadering van 26 maart uitgesteld. Op 16 april werd deze ingehaald: de eerste digitale raadsvergadering!
Met duidelijke instructies over de werkwijze konden we vanaf half acht inloggen en was er genoeg tijd om te zien of iedereen er klaar voor was.

Het is best even wennen; als je wilt reageren moet je eerst een chatbericht sturen. Zo kan de voorzitter zien dat je iets wilt zeggen. Sommige raadsleden hebben hun i-Pad op tafel staan, waardoor de opname van onderen is en de toeschouwer dus vooral hun kin en het plafond in beeld krijgt. Andere beseffen niet dat ze hun microfoon uit moeten zetten wanneer ze niet het woord hebben, of ze vergeten dat ze in beeld zijn terwijl ze aan hun gezicht of hun haar zitten te frunniken.

Al doende leert men en een aantal vergaderingen verder zal het vast beter en sneller worden. De vergadering verliep prima, deze werd strak geleid door de burgemeester. Het stemmen is tijdrovend, want om het rechtsgeldig te maken moet iedereen voordat een ‘voor’ of ‘tegen’ klinkt duidelijk in beeld zijn, zodat dit officieel kan worden vastgelegd.

Voor de behandeling van de agenda werd ‘De Kop Groeit’ (het vervolg van ‘De Kop Werkt’) van de agenda gehaald, omdat dit onderwerp nog niet in de vier Kopgemeenten, de regionale raad, besproken is. De volgende voorstellen werden behandeld:

1. Kadernota Veiligheid

De Kadernota Veiligheid is helder en overzichtelijk. In het kort worden doelen en speerpunten aangegeven. Door bepaalde problemen integraal aan te pakken (het gaat vaak om complexe zaken die met onze veiligheid te maken hebben) zou dat moeten leiden tot een preventieve werking: voorkomen is beter dan genezen. De nadere, uitgebreide invulling volgt later en dan zullen ook de gevolgen van de Covid-19 crisis duidelijker worden.

1. Camping Waddenzee

In onze gemeente zien we graag dat recreatie en toerisme bevorderd worden. Daarvoor is een kwaliteitsslag nodig. Om aan de brandveiligheidseisen te voldoen heeft de eigenaar van Camping Waddenzee het plan ingediend om de camping uit te breiden, zodat meer ‘tussenruimte’ ontstaat. Ook het restaurant wil hij graag aantrekkelijker maken.

Een aantal omwonenden is bang dat het uitzicht verpest wordt en dat het drukker zal worden. Nadat zij hun zienswijzen hebben ingediend, is het voorstel aangepast en konden wij van harte instemmen.

6.Bestemmingsplan Westerweg

Voor een strook grond aan de Westerweg bij Nieuwe Niedorp is het voorstel ingediend om de bouw van 4 grote vrijstaande woningen mogelijk te maken. Daar zijn we niet tegen; al was de eerste gedachte die bij onze fractie opkwam: ‘weer meer villa’s in plaats van betaalbare woningen’! Maar het is nu eenmaal particulier initiatief en de nieuwe bewoners laten straks ergens anders een (goedkopere/kleinere) woning achter.

Wat we ook wel opmerkelijk vinden: ditmaal geen protest van omwonenden over het aantal verkeersbewegingen (aan de overzijde kunnen ook nog twee woningen gebouwd worden) en de smalle toegangsweg over de brug. Dit was namelijk de belangrijkste reden om tegen huisvesting van tijdelijke werknemers, een eindje verderop aan de Westerweg, te protesteren.

Wij vinden wel dat er momenteel te weinig sturing is op het type en aantal woningen. De PvdA zal aandringen op het ontwikkelen van een visie op ‘wonen’.

1. Bestemmingsplan Schelpenbolweg.

Op de genoemde locatie bevindt zich een autohandel. Door met het voorstel in te stemmen zou deze detailhandel gelegaliseerd worden. Het college pleitte voor ‘maatwerk’, om leegstand en verval van het voormalige agrarische bedrijf tegen te gaan. (Op andere plekken kregen ondernemers geen toestemming om een meubelmakerij, keukenhandel of iets dergelijks een voormalige boerderij te vestigen.) Wat ons betreft hoort autohandel bij uitstek thuis op een bedrijventerrein. Deze terreinen zijn juist in het leven geroepen om ‘verrommeling’ van het buitengebied en hinder in de woonomgeving tegen te gaan. Wij hebben dus niet ingestemd met dit voorstel en gelukkig de meerderheid van de raad ook niet.

De hamerstukken werden snel afgehandeld – als niemand vraagt om een stemming kunnen deze met een hamerslag vastgesteld worden.

‘Digitaal’ vergaderen is best vermoeiend en na afloop moeten we het stellen zonder een informeel praatje met de andere raadsleden. Dat is best een gemis. Gelukkig zorgde mijn thuisfront voor een ‘nazit’ met drankje en hapje…