Door op 25 augustus 2013

Column van Bert

Ik heb een column geschreven naar aanleiding van de discussieavond met minister Timmerman van afgelopen maandag 19 augustus.

19 Augustus 2013

Als je je stoort, opwindt of boos wordt over een bericht in een krant of anderszins, blijft het meestal bij wat gepruttel in de huiskamer of azijn zeiken op een verjaardag.

Deze keer even niet. De twee berichten, die naast elkaar stonden, over de eventuele aanschaf van de JSF straaljager en de bezuinigingen op de zorg schoten mij iets verkeerd. Het prikkelde mij om een kritische mail naar alle afdelingen, 1e en 2e kamerleden van de PvdA te sturen. Dit deed nogal wat stof opwaaien want fractievoorzitter Samsom en minister Timmermans, maar ook vele anderen, reageerden snel en wilden met ons in discussie. Samsom komt nog.

Timmermans kwam op 19 augustus in Breezand om het een en ander uit te leggen. Vele vragen werden er gesteld waar we wel, maar ook geen, onvolledig antwoord op kregen of die niet kónden worden beantwoord.

De avond verloopt gevoelsmatig openhartig met uitleg van de minister over ingewikkelde economische stromingen, belangen, geld, macht en gekte van sommige politieke leiders.

Politiek is vuile handen maken, zoveel is duidelijk. Dat wil je niet, je wilt rein zijn en zuiver op de graat. Maar het accepteren dat er atoomwapens mogen!!! worden gebruikt op burgers door onze overheid en tegelijk van de zijkant roepen dat we vrede willen (wie wil dat niet?) kan zijn ogen natuurlijk niet sluiten voor de ellende in bv Syrië. De ondemocratische!! VN, met het vetorecht van de individuele leden, laat regelmatig zijn onmacht/onwil zien in dit soort drama’s.

Het stof daalde aan het einde van de avond neder. Iedereen deed z’n plas en alles bleef zoals het was. Uiteindelijk modderen we voort naar betere tijden. Dat laatste hoop ik.

Waarom wil de ‘mensheid’ toch niet deugen?

Bert Lont, Winkel.

Verslagen van deze avond