Besluit over permanente bewoning van recreatiewoningen.

Door Sylvia Buczynski op 29 november 2019

© BreBuc / PvdA HK

Op 28 november heeft de gemeenteraad een besluit genomen over permanente bewoning van recreatiewoningen

Het al dan niet toestaan van het permanent bewonen van recreatiewoningen is een onderwerp dat de gemoederen al langere tijd bezighoudt, niet alleen in onze gemeente.

Wat het zo lastig maakt is dat we allemaal wel weten dat sommige recreatiewoningen alleen een paar maanden per jaar aan toeristen te verhuren zijn; dat sommige voorzien in een behoefte voor noodgevallen, dat andere al jaren permanent bewoond worden en dat er niet of nauwelijks gehandhaafd is.

Voor de kritische consument voldoen heel veel recreatiewoningen en parken niet meer aan de eisen van deze tijd. Het is een illusie om te denken dat deze weer helemaal opgeknapt zullen worden en vol zullen stromen met toeristen.

Wij vinden het een goede zaak dat er nu een aantal kaders vastgesteld is, waardoor omzetting naar wonen onder bepaalde voorwaarden mogelijk wordt.

Daarmee komt meer duidelijkheid, al zal lang niet iedereen tevredengesteld zijn.

Bovendien vinden we het een vereiste dat permanente bewoners zich ook als zodanig laten inschrijven en dat na een periode van eventuele omzetting en opschoning een handhavingstraject wordt ingezet om te voorkomen dat er opnieuw scheve situaties ontstaan.

Stroomschema voor het omzetten van recreatie woning naar permanent bewoonde woning.