Gemeenteraadsvergadering van 1 oktober 2020

Door Sylvia Buczynski op 9 oktober 2020

In de afgelopen weken is bekeken of de gemeenteraad weer fysiek kan vergaderen. Met wat aanpassingen van de raadszaal is dat mogelijk: op veilige afstand van elkaar, met gescheiden looprichtingen en zonder publiek. Een aantal raadsleden wil echter absoluut niet blootgesteld worden aan risico’s en heeft aangegeven niet mee te kunnen doen aan fysieke vergaderingen.

VVD, OHK, CDA, LADA en OHK vinden dat digitaal vergaderen het democratisch gehalte van de vergaderingen geweld aandoet en staan erop om koste wat kost fysiek te vergaderen. De Partij van de Arbeid is het daar niet mee eens. Publiek moet thuisblijven en kan de livestream volgen, net als bij digitaal vergaderen. Door raadsleden uit te sluiten, ontneem je ze hun stem. In Hollands Kroon betekent het bovendien dat je vrijwel alle oppositiepartijen uitsluit. Hoezo democratisch?

Omdat het aantal besmettingen momenteel weer oploopt, is door de burgemeester besloten om voorlopig nog digitaal vergaderen, maar deze discussie krijgen we ongetwijfeld opnieuw.

In de raadsvergaderingen van 1 en 6 oktober zijn de volgende onderwerpen besproken.

Samenwerkingsovereenkomst Campus De Terp

De Partij van de Arbeid heeft grote waardering voor alle energie die de initiatiefnemers van ‘Campus De Terp’ hebben gestoken in hun ambitieuze plan, een impuls voor Wieringerwerf. Een plan dat alleen kan lukken door nauwe samenwerking van onderwijs, sport en gemeente. Met het tekenen van de samenwerkingsovereenkomst wordt een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van ‘Campus De Terp’.

Aan de grote ambitie hangt uiteraard een prijskaartje. De overeenkomst biedt wat ons betreft voldoende houvast voor de verdere uitwerking van de plannen, waar we ons in een later stadium nog over zullen buigen. De vasthoudendheid en serieuze onderbouwing geven ons op dit moment voldoende vertrouwen om in te stemmen met dit voorstel. We kijken uit naar het vervolg.

Artikel 6-verzoek Molenveld 4a Hippolytushoef

In februari hebben we ons over een soortgelijk principeverzoek gebogen: kwalitatief hoogstaande, kleinschalige logiesaccommodatie op een bedrijventerrein. Het ging toen om Kruiswijk in Anna Paulowna, ditmaal bespraken we Molenveld 4a in Hippolytushoef. De raadsvoorstellen zijn vrijwel identiek. Milieucategorie 3.1 en 3.2 en op beide bedrijventerreinen wordt gewoond.

De Partij van de Arbeid is ook ditmaal positief; wij vinden het een geschikte locatie en invulling.

Er zit wel een addertje onder het gras: het vervolgtraject. Hoewel we er destijds mee ingestemd hebben, bleek het in de praktijk niet uitvoerbaar.

Wat maakt dat Molenveld 4a wel kansrijk wordt gevonden, terwijl het om dezelfde omstandigheden gaat? Volgens de wethouder kon in Kruiswijk geen ‘goed woon- en leefklimaat’ worden aangetoond, omdat het in de nabijheid van o.a een garage en een metaalbedrijf is. Dat is – volgens ons – bij Molenveld 4a niet anders.

Een principeverzoek moet voorkomen dat initiatiefnemers op kosten worden gejaagd voor het laten opstellen van een meer gedetailleerd plan en de benodigde rapporten. We zijn benieuwd of de twee vergelijkbare verzoeken een verschillende uitkomst hebben.

Concept Regionale Energiestrategie Noord-Holland Noord en wensen en bedenkingen

De Regionale Energie Strategie heeft heel wat losgemaakt, niet alleen in onze regio en in onze gemeente. De zoektocht naar duurzame energiebronnen – wind en zon – kwam vrij plotseling uit de lucht vallen en we kregen het gevoel dat we er razendsnel in werden gezogen. Het gebeurt wel vaker dat reacties uit de gemeenschap pas komen nadat een project in de steigers gezet is. Daardoor krijgen belanghebbenden de indruk dat ze te weinig gelegenheid hebben gehad om hun ideeën in te brengen. Dat is een punt van kritiek bij het traject naar de concept-RES.

Onze fractie heeft zich goed ingelezen en deelgenomen aan alle bijeenkomsten. We onderschrijven de gedachte dat we moeten streven naar zo snel mogelijk en zoveel mogelijk duurzame opwek. We vinden ook dat je regionaal en in samenhang naar mogelijkheden moet zoeken; wijzen naar de buren is erg gemakkelijk.

We begrijpen dat onze samenleving verzekerd moet zijn van een stabiele, robuuste energielevering, en dat je dan niet afhankelijk kunt zijn van de goede wil van particulieren, maar toch snappen we niet dat de zonnepanelen op particuliere en agrarische daken niet zijn meegenomen; er is nog zoveel potentie!

Het college zou graag een combinatie zien van plan ‘Wieringerhoek’ (verbetering kwaliteit water, biodiversiteit en natuurwaarden IJsselmeer), plan ‘Buitendijk’ (zonnepanelen op eilandjes, versterking van recreatie) en RES. Dat onderschrijft de PvdA van harte. Door combinaties zou je het optimale kunnen uitwerken en in het belang van onze gemeente een serieuze inbreng kunnen hebben.

Helaas zetten de coalitiepartijen VVD, SHK en CDA, met steun van LADA en OHK met een amendement alles op slot; ze willen helemaal niets en laten daarmee een kans liggen. Ze laten zich vooral leiden door het geluid van agrariërs en sluiten hun ogen voor het belang van de verbetering van ons grootste drinkwaterbekken, waar ook toekomstige generaties afhankelijk van zijn.

Samen met D66 en CU hebben ook wij een amendement ingediend om op te nemen dat op onrendabele stukjes agrarische grond juist wel zonnepanelen geplaatst kunnen worden. Daarmee bied je bijvoorbeeld ruimte aan inwoners om een energiecoöperatie te beginnen. Ook dat werd afgewezen; immers in onze gemeente hebben de coalitiepartijen al een stokje gestoken voor het benutten van landbouwgrond voor zonneweiden en ze willen voor onrendabele stukjes geen uitzondering maken.

Met de oorspronkelijke wensen en bedenkingen in het raadsvoorstel wilde de Partij van de Arbeid instemmen, maar gezien de aanpassingen door het beperkende amendement van de coalitiepartijen werd het ‘tegen’.