brief 12-2020-004 Kijk politici wel naar Facebookgroepen?

20 december 2020

Een briefschrijver vraagt zich af of ik nooit kijk op facebookgroepen? Want daaruit blijkt toch duidelijk dat onze inwoners tegen windmolens, datacenters en arbeidsmigranten zijn? Het levert ons immers niets op? Er is een groot tekort aan woningen en alles wat vrijkomt wordt door arbeidsmigranten ingenomen.

Antwoord: Het is heel goed om uw hart te luchten. Een antwoord is niet eenvoudig. Wat u schetst lijkt heel erg duidelijk en simpel, maar de praktijk steekt toch wat ingewikkelder in elkaar.

In onze gemeente zitten al jaren mensen aan de knoppen die vooral het vrije ondernemerschap hoog in het vaandel hebben. De gedachte is dat, wanneer het goed gaat met de ondernemers, het ook goed gaat met de rest van de inwoners. Het levert immers werkgelegenheid, belastinginkomsten en leges op en het zet de gemeente ‘op de kaart’. Het mag duidelijk zijn dat ik daar – hoewel ook ik het ondernemerschap en de werkgelegenheid erg belangrijk vind – iets anders over denk.

Windmolens leveren vooral de bezitters ervan veel op. De maatschappelijke winst is groene, schone energie en dat is de milieuwinst voor ons allemaal. Wij hadden graag gezien dat er ook financieel iets voor de inwoners tegenover zou staan (een percentage van de winst – maar zelfs de ‘collectieve’ Poldermolen is tegengehouden).

Woningbouw is in de afgelopen jaren zeer tegen onze zin alleen aan projectontwikkelaars overgelaten. Zo stonden in ’t Veld Noord (toen nog gemeente Niedorp) zo’n 300 woningen in de planning, waarvan 30% sociale woningen, maar ook betaalbare starters (koop-)woningen. De vorige crisis gooide roet in het eten en de VVD wilde er het liefst zo snel mogelijk vanaf: alleen een lint met kapitale huizen (tel uit je winst). Ook de Provincie deed moeilijk, dus krijgen we nu een door ‘de markt’ (lees: ontwikkelaar) bepaalde wijk. Met moeite hebben we toch nog een percentage goedkopere woningen kunnen bedingen; heel erg mager gezien het overgebleven aantal. Wat ons betreft moet de gemeente juist een sturende rol innemen.

Tijdelijke arbeidsmigranten zijn nog steeds nodig en zullen dat – gezien de vergrijzing – voorlopig ook nog wel blijven. Onze werklozen vullen dat niet in. Daarmee blijft de behoefte aan fatsoenlijke, tijdelijke huisvesting bestaan. Dat is iets wezenlijk anders dan de behoefte aan betaalbare woningen voor onze ‘eigen’ woningzoekende starters. (‘Gewone’ woningen mogen in Hollands Kroon niet voor tijdelijke werknemers ingezet worden, daar is een stokje voor gestoken).

Wat de datacenters betreft: deze zijn gezien ons internetgebruik nodig. Wij hebben er steeds voor gepleit de voorwaarde op te nemen dat het onder goede architectuur gebouwd wordt en met beplanting rond de gebouwen. Bovendien is ons voorgehouden dat de warmte hergebruikt zou kunnen worden. Wij delen uw teleurstelling wat de uitvoering betreft.

Van protesten van omwonenden zijn wij niet zo onder de indruk. Die zijn er namelijk altijd, ongeacht welk plan en wij luisteren altijd naar de argumenten om ons standpunt te bepalen. Deze zijn vaak zinnig, maar worden regelmatig puur door emoties ingegeven en ze berusten soms op aannames die niet kloppen. De grootste schreeuwers hebben niet automatisch het gelijk aan hun kant.

Ik ben bekend met diverse facebookgroepen en wat daar allemaal verkondigd wordt. Het is erg gemakkelijk om ongeremd allerlei berichten te spuien zonder enige kennis van achtergronden of verantwoordelijkheden. Als raadslid kan je niet iedereen gelijk geven en sta je soms voor duivelse dilemma’s; de afweging tussen persoonlijke belangen van een inwoner en een algemeen, maatschappelijk belang. Niet over de schutting van de buren. Niet alleen snel scoren op de korte termijn en de rest voor je uit schuiven, maar ook verder naar de toekomst kijken en je nek durven uitsteken. Dat betekent ook dat je tegen kritiek – zoals de uwe – moet kunnen.

Waar ben je naar op zoek?